"Kuinka paljon auton moottoria kuormitetaan Suomessa eri tilanteissa?"

13.12.2013 | TL-verkkotoimitus
"Kuinka paljon auton moottoria kuormitetaan Suomessa eri tilanteissa?"

Autojen tehot riittävät paremmin kuin hyvin kulkupelin liikuttamiseen, mutta kuinka paljon kuormaa koneille tuleekaan?

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa. Oman kysymyksesi voit jättää kysymyslomakkeella.

Lukijan kysymys:

"Ketoselta kysytään aina silloin tällöin moottorin täydestä kuormasta sammuttamisesta, kuten kysymyksessä "Start/stop moottorin turbo". Voisitko hieman selventää lukijoille moottorin kuormitusta: jos tavallisen henkilöauton huippunopeus on 200 km/h, massa 1500 kg ja moottoriteho on 100 kW, kuinka paljon moottoria kuormitetaan Suomessa eri tilanteissa (erilaiset kiihdytykset, tasainen nopeus jne.) kilowateissa ja prosenteissa?

Tapio Ketonen vastaa:

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

"Suomessa ei henkilöauton täyttä moottoritehoa päästä käyttämään kuin lyhytaikaisesti. Käytännössä ainoa tapa pitkäaikaiseen täyden tehon käyttöön on ajaminen huippunopeudella. Vasta silloin kuormitus on riittävän suuri. Lyhytaikaisesti täyttä tehoa päästään käyttämään kiihdytyksen aikana. Silloinkin täyttä tehoa päästään käyttämään vain sen aikaa, kun moottorin käyntinopeus on suurimman tehon kierrosten tienoilla. Alemmilla kierroksilla tehoa tulee vähemmän.

Pelkkään auton kuljettamiseen ei tarvita paljon tehoa. Esimerkiksi..."

Koko vastauksen löydät Kysy Ketoselta -palstalta, josta löydät laajan kirjon muita kysymyksiä vastauksineen.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.