Kuljetusyrittäjät: Tällä veromuutoksella 50 miljoonan vuosisäästöt

05.08.2014 | TL-verkkotoimitus
Kuljetusyrittäjät: Tällä veromuutoksella 50 miljoonan vuosisäästöt

Romania otti heinäkuussa käyttöön järjestelmän, jolla se palauttaa neljä eurosenttiä polttoainelitralta kuljetusyrityksille. Kuljetusyrittäjien edunvalvontajärjestö SKAL esittää vastaavaa järjestelmää Suomeen.

Romania otti heinäkuussa käyttöön järjestelmän, jolla se palauttaa neljä eurosenttiä polttoainelitralta kuljetusyrityksille.

Palautus myönnetään hakemuksesta EU-maassa rekisteröidyille tavaraliikenteen yrityksille ja se koskee kantavuudeltaan vähintään 7,5 tonnin kuorma-autojen käyttämää diesel-polttoainetta.

Kuljetusyrittäjien edunvalvontajärjestö SKAL on esittänyt vastaavaa järjestelmää jo vuosien ajan logistiikkakustannuksia alentamaan, mutta sitä on pidetty liian kalliina. Nyt järjestö haluaa nostaa polttoaineveron palautuksen uudestaan keskusteluun.

Romanian järjestelmän kautta kuljetusyritys voi hakea palautusta polttoaineverosta ostotositteiden perusteella vuosineljänneksittäin. Kun veron osuus 1 000 diesellitrasta on Romaniassa 400 euroa, voi palautusta siis saada 40 euroa.

Suomen tammikuinen 2,71 sentin veronkorotus litralta kasvatti maanteiden tavaraliikenteen vuotuisia kustannuksia noin 30 miljoonalla eurolla. Kustannustaakka on näkynyt SKAL:n mukaan armottomana pudotuspelinä ja lisääntyneinä harmaan talouden ilmiöinä kuljetusalalla ja moni yritys on joutunut ahtaalle.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kesäkuisessa SKAL Kuljetusbarometrissa yrittäjät pitivät käsistä karkaavia kustannuksia suurimpana haasteenaan. Esiin nousivat myös epäreilu kilpailu - käytännössä harmaa talous - sekä tiestön huono kunto.

"Voimme kohtuullisin panostuksin ottaa käyttöön vastaavan järjestelmän ja palauttaa kuljetusyrityksille esimerkiksi viisi senttiä litralta. Tämä parantaisi kilpailukykyämme alentamalla logistisia kustannuksia 50 miljoonalla eurolla vuodessa", SKAL summaa tiedotteessaan.

"Tulopuolta vahvistamaan Suomi voisi ottaa käyttöön raskaan liikenteen tiemaksujärjestelmän, jonka avulla myös ulkomainen raskas liikenne osallistuisi tienhoidon kustannuksiin. Näin tekisimme merkittävän ja logistiikkakustannuksissa suoraan näkyvän talouspoliittisen linjauksen."

SKAL perää uudistuneelta hallitukselta konkreettisia toimia yrittämisen edellytysten ja Suomen kilpailukyvyn parantamiseen.

"Nyt jos koskaan yrittämisen on oltava Suomessa kannattavaa!", järjestö julistaa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.