Kulutusmittaukset suosivat pistokehybridejä – siksi autonvalmistajien suosiossa?

02.12.2014 | TL-verkkotoimitus
Kulutusmittaukset suosivat pistokehybridejä – siksi autonvalmistajien suosiossa?

Mercedesin tuotesuunnittelusta vastaava johtaja Johannes Reifenrath toteaa Automotive News Europelle, että eurooppalainen kulutusmittauksien testisykli suosii ladattavia hybridejä.

Esimerkiksi uuden S-sarjalaisen 500e Plug-in-Hybridin viralliset päästö- ja kulutusarvot on saatu tiputettua arvoon 65 g/km ja 2,8 l/100km. Auton akusto mahdollistaa pelkällä sähköllä ajoa 33 kilometriä, ja tämä tiputtaa mittauksissa polttomoottorin päästöarvoa jopa 56 prosentilla.

Jos kyseisen Mersun akut ladataan aina täyteen pistokkeesta, ei auton polttomoottorin teoriassa tarvitse koskaan käynnistyä. Näin tulee käytännön ajotilanteissa tuskin koskaan käymään.

Siksi Greg Archer Transport & Environment -järjestöstä kritisoi voimakkaasti nykyisiä päästö- ja kulutusmittauksia. Nykyinen NEDC-mittaus tarjoaa aivan liikaa porsaanreikiä mittauksien manipuloimiseen, toteaa Archer Automotive News Europessa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

NEDC-mittaus suosii erityisesti pistokehybridejä, koska akut täyteen ladattuna polttomoottorin ei tarvitse käynnistyä testin aikana lähes ollenkaan. Testimittaukset ja todelliset kulutuslukemat ovat siis todella kaukana toisistaan.

Herääkin siis kysymys, että onko autonäyttelyissä viime aikoina näkynyt ladattavien hybridien buumi vain jälkiseuraus porsaanreikiä sisältävistä kulutusmittauksista?

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.