Kuluvatko autot Saksassa nopeammin kuin Suomessa?

06.05.2014 | TL-verkkotoimitus
Kuluvatko autot Saksassa nopeammin kuin Suomessa?

Tuontiautot mietityttävät lukijoita.

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Olen omistanut useita autoja, joista osa on ollut uudesta asti Suomessa ja osa tuotu käytettynä Saksasta.

Näissä ns. tuontiautoissa on yleensä paremmat varusteet kuin vastaavan merkkisissä ja mallisissa Suomi-autoissa, mutta hieman epäilyttää se, miten paljon vapaiden nopeuksien Autobahneilla ajo kuluttaa autoja? Eli kun autolla pääsee ajamaan tuhatta ja sataa, kuluuko se nopeammin kuin Suomessa, jossa körötellään maanteitä pääosin 80-90 km/h nopeuksilla?

Voisi kuvitella, että esimerkiksi auton jäähdytysjärjestelmä, venttiilikannen tiiviste ja muut sellaiset osat joutuvat koville, kun autolla ajetaan rajoitinta vasten hetkittäin jopa 250 km/h."

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tapio Ketonen vastaa:

"Moottori ja voimansiirto joutuvat tietenkin kovemmalle, koska kovaa ajettaessa käytetään enemmän tehoa. Tällä ei kuitenkaan ole käyttöikään mitään käytännön vaikutusta, kyllähän paikat mitoitetaan kestämään moottorin teho. Paljon enemmän autoa voidaan rasittaa raa'alla ja repivällä käytöllä, kytkemällä pieniä vaihteita päälle kovassa nopeudessa ja niin edelleen.

Toki kova ajo kuluttaa myös jarruja, sillä useinhan siihen liittyy tiukkoja ja pitkiä jarrutuksia, joihin Suomen nopeuksilla ei millään päästä.

Venttiilikannen tiiviste ei kärsi mitenkään..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.