Kurkistapa renkaittesi kulutuspintaan!

13.07.2011 |
Kurkistapa renkaittesi kulutuspintaan!

Kesään kuuluvat helteet ja helteisiin ukkoskuurot. Sadetta tulee välillä oikein kunnolla, ja sitä jää tieuriin syviksi lammikoiksi. Kannattaakin vilkaistaista, onko renkaissa riittävästi kulutuspintaa.

Kesäiset ukkoskuurot antavat välillä vettä nopeasti mutta paljon. Sadekuuron jäljiltä tien urissa saattaa olla vettä senttitolkulla. Tällaiseen lammikkoon ajettaessa on hyvin suuri vaara joutua vesiliirtoon. Jos vettä on paljon, vesiliirrolta suojelee vain riittävän alhainen nopeus, mutta hieman pienemmissä vesimäärissä renkaiden kunnolla on oleellinen merkitys.

Lain mukaan renkaiden pienin sallittu urasyvyys on 1,6 mm. On helppo tarkistaa, täyttävätkö renkaat tämän vaatimuksen, sillä renkaiden pitkittäisurien pohjissa on määrävälein kohouma, joka on tuon 1,6 mm normaalia uran pohjaa korkeammalla. Jos tällainen kohta alkaa olla pinnan tasalla, silloin on jo kiire rengaskauppaan.

Tällainen rengas on jo aika vaarallinen, sillä näin matalien urien vedenpoistokyky on huono. Nykyisten autojen leveillä renkailla riittävä urasyvyys on erityisen tärkeää.

Renkaat kuluvat etenkin alkukesästä, koska tien pinta on silloin talven jäljiltä karkeassa kunnossa. Niinpä onkin aiheellista vilkaista, millaisessa kunnossa renkaat ovat nyt keskellä lomakautta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kätevä mittausväline löytyy kukkarosta. Kahden euron hopeinen ulkoreunus on noin 4 mm levyinen. Jos se mahtuu kokonaan uraan, silloin renkaat ovat hyvässä kunnossa. Jos hopeareunusta jää uran yläpuolelle, renkaat pitää tutkia tarkemmin.

Renkaiden kuluminen saattaa yllättää myös muuten. On parasta, jos renkaat sekä edessä että takana olisivat likimain yhtä kuluneet. Etuvetoisissa autoissa kuitenkin eturenkaat kuluvat nopeammin. Ongelmaan on kaksi ratkaisua. Helpointa on antaa eturenkaiden pyöriä edessä vaihtoikään saakka, ja ostaa sitten kaksi uutta rengasta, jotka asennetaan taakse. Vanhat takarenkaat siirretään eteen. Vähemmän kuluneiden renkaiden näet pitää ehdottomasti olla aina takana.

Toinen ratkaisu  on vaihtaa pyöriä edestä taakse ja päinvastoin säännöllisesti. Näin ne kuluvat tasaisesti. Sitten aikanaan ne uusitaan kaikki kerralla. Kahden renkaan uusiminen kerralla sitoo käyttämään samanlaisia renkaita jatkuvasti. Kertauusiminen mahdollistaa rengasmallin ja jopa -profiilin vaihdon.

Monet kysyvät, että miksi paremmat taakse? Syy on aivan sama kuin laivoissakin, niissä on peräsin takana. Takapää pitää autonkin suunnassa. On vähemmän vaarallista, jos etupyörät lähtevät luistelemaan. Silloin vain mennään suoraan, takapyöräluisto vääntää auton poikittain alle aikayksikön. Kylki edellä on vähemmän kiva osua johonkin kuin keula edellä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.