Kysely: Tämä ärsyttää suomalaista autoilijaa korjaamolla – "ei paras mahdollinen maine"

02.09.2015 | TL-verkkotoimitus
Kysely: Tämä ärsyttää suomalaista autoilijaa korjaamolla – "ei paras mahdollinen maine"

Lähes 90 prosenttia suomalaisista suosittelisi käyttämäänsä autohuoltoa ystävälleen, selviää tuoreesta kyselystä.

Tärkeimpinä asioina suomalaiset pitävät autohuollossa sitä, että sovitut asiat tulevat kerralla tehdyksi ja mahdollisista lisätöistä keskustellaan ja sovitaan erikseen. Eniten ärsytystä aiheuttaa se, jos vikaa ei saada kerralla kuntoon.

Autoasi-korjaamoketjun teettämä kysely selvitti, miten suomalaiset suhtautuvat autohuoltoon. Keväällä 2015 tehtyyn kyselyyn vastasi internetpaneelissa 1 000 autoilijaa iältään 18–70 vuotta. Heistä 97 prosentilla oli oma auto ja 3 prosentilla työsuhdeauto.

Vastanneista 87 prosenttia kuvaili kokemustaan autohuollosta positiiviseksi tai neutraaliksi. 86 prosenttia vastaajista suosittelisi käyttämäänsä autohuoltoaan ystävälleen.

”Autohuoltoalalla ei perinteisesti ole ollut paras mahdollinen maine. Siksi olimme iloisia ja yllättyneitä, kuinka positiivisesti suomalaiset suhtautuvat autohuoltoon ja kuinka moni olisi valmis suosittelemaan käyttämäänsä autohuoltoa ystävälleen. Vain joka kymmenes kuvaili kokemustaan autohuollosta negatiiviseksi”, kertoo Autoasi-korjaamoiden ketjupäällikkö Antti Korhonen tiedotteessa.

Muun muassa henkilökunnan ystävällinen asiakaspalvelu ja palvelun luotettavuus mainittiin keskeisinä vaikuttavina tekijöinä asiakaskokemuksen positiivisuuteen.

Kerralla kuntoon

Tärkeimpänä asiana autohuollossa vastaajat pitivät sitä, että kaikki sovitut työt on tehty, ja että mahdollisista lisätöistä ja -kuluista sovitaan aina erikseen.

Vastaavasti eniten ärsytystä aiheutti se, jos vikaa ei saada kerralla kuntoon (46 %). Asiantunteva palvelu sekä selkeä hinnoittelu koettiin lisäksi erityisen tärkeinä.

Tärkeimmät asiat autohuollossa

1. Kaikki sovitut työt on tehty (89 %)

2. Lisätöistä ja -kuluista sovitaan erikseen (78 %)

3. Asiantunteva palvelu (74 %)

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

4. Läpinäkyvä ja selkeä hinnoittelu (73 %)

5. Edullinen hinta (63 %)

6. Helppo asiointi (63 %)

7. Miellyttävä palvelu (55 %)

8. Nopeus (53 %)

9. Huollon sijainti 37 %)

10. Siistit tilat (23 %)

Mikä asiat ärsyttävät eniten autohuollossa?

1. Vikaa ei saada kerralla kuntoon (46 % vastaajista)

2. Epäselvä hinnoittelu (34 % vastaajista)

3. Auton vieminen huoltoon (32 % vastaajista)

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.