Lexus ja Porsche tarjoavat parhaat myyntipalvelut v. 2013

23.10.2013 | Jorma Viitanen
Lexus ja Porsche tarjoavat parhaat myyntipalvelut v. 2013

Lexuksen ja Porschen omistajat ovat tyytyväisimpia saamiinsa myyntipalveluihin. Kaikki premium-merkit eivät kuitenkaan sijoitu myyntipalveluissaan kärkikastiin ,vaan osa jää häntäpäähän.

Premium-merkit ovat kalliita sekä uutena että käytettynä, mutta niihin liittyy myös suuria odotuksia palveluista, joita merkin käyttäjille tarjotaan. Vastoin odotuksia Merkkien Merkki -tutkimus osoittaa, että Alfa Romeo ja  Land Rover jäävät myyntipalveluissaan aivan häntäpäähän. Koska näistä kummankin merkin uusien autojen myyntimäärät ovat pieniä, voisi olettaa, että asiakas saisi erinomaista palvelua. Näin ei näytä olevan.

Skodan myynninkasvu on vaikuttanut merkin myyntipalveluihin, eikä merkki enää tällä alueella sijoitu kärkikymmenikköön. Sinne on sen sijaan noussut Seat.

Tyytyväisyys myyntipalveluihin on pudonnut edellisvuoteen verrattuna 15 indeksipistettä. Muutamien merkkien omistajien tyytyväisyystaso on kuitenkin selkeästi noussut. Näitä ovat keskiarvon yläpuolella Volvo (+ 44 indeksipistettä) ja Seat (+ 34). Mutta keskiarvon alapuolellakin on merkkejä, joiden myyntipalveluissa myönteiset muutokset ovat olleet vielä suurempia. Land Roverin indeksi on noussut 49, Minin 44 ja Fiat 38 indeksipistettä. Tuntuvakaan muutos ylöspäin ei riitä, jos lähtötaso on kilpailijoita alempi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Useimpien merkkien muutos on kuitenkin ollut päinvastainen. Suurin lasku on tapahtunut Alfa Romeon myyntipalveluissa (-76), ja sitä seuraavat Hyundai (-66) sekä Chevrolet (-60 indeksipistettä). Näistä kaksi viimemainittua on kasvattanut myyntiään. Vaikuttaakin siltä, että voimakas myynninkasvu johtaa myyntipalveluissa helposti tyytyväisyystason alenemiseen. Syy saattaa olla yksinkertainen – myyjiä ei lisätä samassa suhteessa kuin myynti kasvaa.  Silloin automyyjien aika ei riitä enää yhtä hyvään palveluun kuin aikaisemmin. Se näkyy tyytyväisyysarvioissa.

Autoliikkeen tärkein tavoite on mahdollisimman hyvä taloudellinen tulos ainakin pitkällä aikavälillä. Myynnin kasvaessa toimintaan sitoutuu lisää rahaa. Siksi kustannusten hallinnasta muodostuu hyvin tärkeäksi keinoksi kannattavuuden ylläpitämisessä. Myyntihenkilöstöä ei lisätä, vaikka myynti kasvaa. Autoliikkeen on silloin löydettävä uusia keinoja, joilla merkin omistajat kokevat, että heistä ja heidän tyytyväisyydestään ollaan edelleen kiinnostuneita.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.