Lexus paketoi turvajärjestelmät yhtenäiseksi kokonaisuudeksi

11.12.2014 | TL-verkkotoimitus
Lexus paketoi turvajärjestelmät yhtenäiseksi kokonaisuudeksi

Lexus tuo markkinoille Safety System+ -paketin, joka sisältää lukuisia aktiivisia turvajärjestelmiä. Ratkaisujen tarkoituksena on estää tai lieventää eri nopeuksissa tapahtuvia törmäyksiä.

Turvallisuuspaketti tuodaan vakiovarusteeksi kaikkiin Japanin, Pohjois-Amerikan ja Euroopan markkinoilla myytäviin malleihin vuoden 2017 loppuun mennessä.

Lexus Safety System+ integroi yhteen jo entuudestaan aktiivisista turvajärjestelmistä tuttuja ratkaisuja. Pakettiin kuuluvat:

Törmäyksiä ennakoiva turvajärjestelmä (PCS, Pre-Crash Safety System)

Järjestelmä hyödyntää tutkaa ja kameraa havaitakseen autojen lisäksi myös jalankulkijat. Estääkseen tai lieventääkseen törmäyksiä järjestelmä aktivoi niin audio- kuin visuaalisen hälytyksen ja jarruassistentin. Järjestelmä jarruttaa automaattisesti, mikäli kuljettaja ei reagoi ajoissa. Automaattinen jarrutustoiminto on käytössä 10 – 80 kilometrin tuntinopeudessa mikäli törmäys jalankulkijaan näyttää todennäköiselle, ja se voi pudottaa auton nopeutta noin 30 km/h. Mahdollisissa törmäystilanteissa toisiin ajoneuvoihin automaattinen jarrutustoiminto on käytössä 10 kilometrin tuntinopeudesta aina auton maksiminopeuteen saakka, ja se voi pudottaa auton nopeutta noin 40 km/h.

Kaistavahti (LDA/LKA, Lane Departure Alert ja Lane Keep Assist)

Järjestelmä hyödyntää kameroita tunnistaakseen valkoiset ja keltaiset kaistaviivat. Mikäli ajoneuvo alkaa ajautua pois kaistalta eikä suuntavilkkua ole käytetty, LDA varoittaa kuljettajaa audio-visuaalisin keinoin ja värisyttämällä ohjauspyörää. Joissakin malleissa on lisäksi LKA-kaistavahti (Lane Keep Assist), joka auttaa kuljettajaa pysymään kaistalla vaikuttamalla ohjaustehostimeen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Automaattiset kaukovalot (AHB, Automatic High Beam)

Järjestelmä auttaa varmistamaan näkyvyyden eteenpäin pimeällä ajettaessa. Se havainnoi vastaantulevien ajoneuvojen ajovaloja ja edellä ajavien autojen takavaloja kameroita hyödyntäen ja vaihtaa automaattisesti pitkät ajovalot lyhyisiin, jotta vastaantulevat eivät häikäistyisi.

Mukautuva vakionopeuden säädin (ACC, Adaptive Cruise Control)

Järjestelmä hyödyntää tutkaa havainnoidakseen edellä ajavien ajoneuvojen nopeutta. Se säätää automaattisesti ajonopeuden, valittujen rajojen puitteissa niin, että turvaväli edellä ajavaan ajoneuvoon säilyy koko ajan. Tutkan lisäksi järjestelmä hyödyntää kameraa havainnoidakseen kaistalta poistuvia tai sille tulevia ajoneuvoja, ja ACC-järjestelmä sekä kiihdyttää että jarruttaa pehmeästi tarvittaessa.

Liikennemerkkien tunnistin (RSA, Road Sign Assist)

Ajoneuvon etuosaan sijoitettu kamera tunnistaa liikenne- ja nopeusrajoitusmerkit ja näyttää ne mittariston yhteydessä olevalla näytöllä, helpottaen kuljettajaa seuraamaan rajoituksia. Järjestelmä on erityisen hyödyllinen kun esimerkiksi tietöiden takia käytössä on normaalista poikkeavia rajoituksia tai kun siirrytään talvirajoituksiin.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.  

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.