Lexus pomo naljailee saksalaisille premium-merkeille – liian halpa auto ei voisi olla Lexus

31.07.2014 | TL-verkkotoimitus

Lexuksen Mark Templin on kertonut, että alle 30 000 dollarin eli noin 22 000 euron arvoinen auto ei voisi olla Lexus.

Templin piikitteleekin saksalaisia premium-merkkejä, jotka ovat viime aikoina tuoneet entistä pienempiä ja halvempia malleja markkinoille. "Voisimme kyllä tehdä halvemman auton, joka maksaisi alle 30 000 dollaria, mutta menisimme silloin siitä, mistä aita on matalin", laukoo Templin Autonewsille.

Niin halpa auto ei voisi täyttää Lexuksen korkeita kriteereitä, joihin kuuluvat laatu, kestävyys, luotettavuus, käsityötaito ja autoihin laitettavat ominaisuudet. Tällaista autoa Lexus ei voisi myydä voitolla alle 30 000 dollarin hinnalla.

Autonews epäileekin, että tämä on Lexuksen markkinointikikka, jolla he yrittävät pönkittää Lexuksen laatumainetta halventamalla saksalaisia. Saksalaiset kilpailijat BMW, Audi ja Mercedes ovat tuoneet edullisempia malleja aktivoidakseen nuorempaa ostajakuntaa.

Yhdysvaltojen markkinoilla Mercedesin CLA on hieman alle 30 000 dollarin hinnallaan ollut positiivinen myyntimenestys. Meillä Euroopassa Mersun A-sarja, BMW:n 1-sarja sekä Audi A1 ovat premium-merkkien hinnat-alkaen malleja.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Templin kysyykin: "Ovatko nuo mallit enää luksus-tuotteita?" Toyotalla asia on ajateltu niin, että Toyota kattaa alle 30 000 dollarin automarkkinat omilla malleillaan, joten Lexuksen ei tarvitse osallistua hintakilpailuun.

Saksalaiset ovat kuitenkin kasvattaneet volyymiaan voimakkaasti pienemmillä malleillaan. Vuosittaisissa koko maailman kattavissa myyntiluvuissa saksalainen kolmikko selvästi edellä Lexusta.  Kukin myy noin 1,5 miljoonaa autoa vuodessa verrattuna Lexuksen 500 000 auton myyntiin.

Mielenkiintoista nähdä, kapsahtaako Templinin lausahdukset omaan nilkkaan, jos merkin myynti ei lähde lähitulevaisuudessa kovempaan nousuun. Suomessa halvin Lexus on CT 200h Hybrid A E, jonka hinta lähtee karvan alle 30 000 eurosta. Yhdysvaltojen ja Suomen hintatasot eivät kuitenkaan ole keskenään vertailukelpoisia.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.