Liian pitkä lämmitys menee hukkaan – näin pitkään auto kannattaa pitää piuhan päässä

28.11.2013 | TL-verkkotoimitus
Liian pitkä lämmitys menee hukkaan – näin pitkään auto kannattaa pitää piuhan päässä

VTT:n tutkimuksen mukaan moottorin esilämmityksestä ei nykyisissä autoissa ole juurikaan hyötyä yli 0 °C lämpötiloissa.

Sopivan esilämmitysajan ratkaisee ulkoilman lämpötila:

(Taulukko: Motiva)

Sisätilanlämmitintä ei käytännössä koskaan kannata pitää päällä yli kahta tuntia. Eniten hyötyä sisätilan lämmityksestä on pienillä pakkasilla, jolloin kosteus tiivistyy ja jäätyy kovaksi kalvoksi auton laseihin, muistuttaa Motiva.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Esilämmitetystä autosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja, ja myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomia ja matkustamo lämmin.

Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän, mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö syö myös säästöjä.

Vinkkejä lämmittimen käyttöön:

  • Lämmittimen yhteydessä kannattaa käyttää ajastinta, joka kytkee virran päälle halutuksi ajaksi.
  • Polttoainetoiminen lämmitin kuluttaa akkusähköä. Siksi akun varaustila alenee hiljalleen, jos ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja. Akun tyhjenemisen voi helpoiten estää joko ajamalla esilämmityksen jälkeen vähintään yhtä kauan kuin polttoainetoiminen lämmitin on ollut päällä tai käyttämällä esilämmityksen   aikana erillistä akun ylläpitolaturia.
  • Polttoainelämmitintä käytettäessä lämmityslaite kannattaa ajon päätteeksi säätää täydelle teholle 20–30 sekuntia ennen moottorin sammuttamista. Säädä myös puhallin 1- tai 2-teholle. Näin varmistat ilman kierron esilämmityksen aikana ja   sisätilat lämpenevät hyvin.
  • Akkuvaraajan käyttö parantaa auton käyttövarmuutta ja pidentää akun kestoikää  talviolosuhteissa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.