Lisäpuhtia seinästä

10.05.2013 | Tapio Ketonen
Lisäpuhtia seinästä

Volvon ensimmäinen hybridi hyppää suoraan ladattavien hybridien harvalukuiseen joukkoon.

Tähänastiset hybridiautot ovat olleet yksinomaan bensiinimoottorilla varustettuja. Syy tähän on selvä: päämarkkinat ovat olleet USA:ssa ja Japanissa, ja näissä maissa ei dieselillä ole jalansijaa. Niinpä bensiinimoottori on ollut luonnollinen valinta sähkömoottorin rinnalle.

Euroopassa tilanne on toinen. Dieselien osuus automyynnistä on useissa maissa lähes puolet, joissain ylikin. Niinpä dieselmoottori on täällä tulossa myös hybridiautoihin.

Volvo kertoi kesäkuussa 2009, että se aikoo tuoda ladattavan dieselmoottorilla varustetun hybridiauton myyntiin vuonna 2012. Aikataulu melkein piti, sillä ladattava hybridi-Volvo esiteltiin lehdistölle vuoden 2012 lopussa. Ensimmäiset autot toimitettiin kuitenkin asiakkaille vasta tämän vuoden keväällä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Volvo valitsi ensimmäisen hybridimallinsa pohjaksi V60-herrasmiesfarmarin. Hintansa takia hybridiauto on vielä toistaiseksi edistyksellisestä tekniikasta kiinnostuneen varakkaan asiakkaan ajopeli.

Volvon hybridiauto on poikkeuksellisen valmis ajoneuvo, kun ottaa huomioon, että kyse on kuitenkin vasta esisarjan ajoneuvosta.

Auton syntysanat on itse asiassa lausuttu Brysselissä EU-komissiossa. Vuonna 2015 autonvalmistajien mallistojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö saa olla enintään 130 g/km, muuten rapisee sakkoa. Vuonna 2020 raja laskee 95 grammaan. Perinteisellä tekniikalla näitä rajoja ei suurilla ja suorituskykyisillä autoilla saavuteta.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.