Luksusta ja kahluukykyä – esittelyssä Land Rover Discovery Sport

03.09.2014 | TL-verkkotoimitus

Land Rover on paljastanut uuden Discovery Sport -mallin.

Premium-luokan kompakti SUV on uuden Discovery-perheen ensimmäinen jäsen.

5+2 -paikkaisen auton muotoilu määrittää valmistajan mukaan uuden Discovery-perheen tilavuutta, mittasuhteita ja asentoa.

“Haasteenamme on ollut yhdistää premium-muotoilu poikkeukselliseen monikäyttöisyyteen. Näiden kahden ominaisuuden täytyy toimia tasapainossa. Voin ylpeänä sanoa, että olemme onnistuneet tässä”, sanoo Land Roverin muotoilujohtaja Gerry McGovern tiedotteessa.

"Discovery Sportin dynaaminen muotoilu vetoaa asiakkaiden tunteisiin, ja ajoneuvo on monikäyttöisempi kuin yksikään toinen premium-luokan kompakti SUV markkinoilla."

Kahluukykyä

Land Rover paljasti uuden Discovery Sportin digitaalisesti Spaceport Americassa New Mexicossa, USA:ssa ja käynnisti samalla Land Rover Galactic Discovery -kilpailun, jossa neljä ystävää voi voittaa ainutlaatuisen matkan avaruuteen Land Roverin kansainvälisen yhteistyökumppanin, Virgin Galacticin, kanssa.

Seikkailun henki elää vahvana Discovery Sportin sisätiloissa, jotka on suunniteltu asiakas etusijalla. Matkustamo sisältää korkealaatuisia materiaaleja ja voimakkaan pystykeskikonsolin, joka heijastaa ulkoasun premium-muotoilua.

Discoveryn monikäyttöisyyden ydinarvo näkyy valmistajan mukaan kaikkialla. Säilytystiloja on integroitu matkustamoon, ja jopa neljä 12 V:n pistoketta ja kuusi USB-latausliitäntää voidaan asentaa kolmelle istuinriville, minkä ansiosta monia elektronisia laitteita voi ladata samanaikaisesti.

Joukko innovaatioita on mahdollistanut Discovery Sportissa monikäyttöisen 5+2-istuinjärjestelyn ensimmäistä kertaa premium-luokan kompaktissa SUV-mallissa. Täysin uusi monivarsituenta taka-akselilla tarjoaa ajodynamiikkaa mutta mahdollistaa myös runsaat ja joustavat tilat toisen rivin takana.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Yhdessä jousituksen pitkän liikevaran kanssa taka-akseli varmistaa, että Discovery Sport on valmistajan mukaan "mukava, hienostunut ja innostava ajettava", vaikka se säilyttää samalla maasto-ominaisuudet. Lähestymis-, jättö- ja ylityskulmat ovat 25, 31 ja 21 astetta. Terrain Response® -järjestelmä ja kyky kahlata jopa 600 mm syvässä vedessä takaavat, että Discovery Sport tarjoaa luokkansa johtavaa kyvykkyyttä kaikissa olosuhteissa.

Nelisylinterinen turbo

Kuten jokaisessa uudessa Land Rover -mallissa, turvallisuus on ollut avainasemassa uuden Discovery Sportin kehityksessä. Lopputuloksena on syntynyt luokkansa ensimmäinen jalankulkijan turvatyyny, automaattinen hätäjarrutustoiminto ja huippuluokan korirakenne, joka sisältää sekä erittäin lujaa terästä että kevyttä alumiinia.

Tämä on vain murto-osa Discovery Sportin monipuolisesta varustelusta, joka sisältää myös tuulilasinäytön, täysin uuden 8-tuumaista kosketusnäyttöä käyttävän tieto- ja viihdejärjestelmän sekä kallistettavan ja liukuvan toisen istuinrivin, jonka ansiosta sisätiloja voi mukauttaa monipuolisesti.

Lanseerauksessa Discovery Sport on varustettu nelisylinterisillä turboahdetuilla bensiini- ja dieselmoottoreilla. Sekä 2,0-litrainen Si4-bensiinimoottori että 2,2-litrainen turbodiesel käyttävät stop/start -tekniikkaa, korkeapaineista suorasuihkutusta, matalakitkaisia komponentteja ja älykästä jarrutusenergian talteenottoa, joka takaa loistavan suorituskyvyn ja taloudellisuuden.

Myöhemmin vuonna 2015 valikoimaan liittyy taloudellinen ED4-turbodieselmoottori. Sen CO2-päästöt ovat vain 119 g/km.

Saatavilla on sekä 9-vaihteinen automaattivaihteisto että 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto sekä etu- ja neliveto.

Discovery Sport -malleja valmistetaan Land Roverin tuotantolaitoksella Halewoodissa, Liverpoolissa. Se tulee myyntiin vuoden 2015 alkupuolella nykyisen 7-paikkaisen Land Rover Discoveryn rinnalle yli 170 markkina-alueella ympäri maailmaa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.