M niin kuin magiaa – jo vuodesta 1978!

23.06.2015 | Lauri Larmela
M niin kuin magiaa – jo vuodesta 1978!

M on kirjain muiden joukossa, mutta kun se yhdistetään BMW:n sinivalkoiseen propellilogoon, ollaan vaarallisilla vesillä. Luvassa on vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

M-Bemarit ovat niin legendaarista rotua, että on ehkä hyvä palauttaa mieleen, mistä tässä kaikessa on oikeastaan kysymys. M-sarjan sylttytehdas löytyy 1970-luvun puolivälin Münchenista, jossa  oli pöydällä ihmeellinen kehityshanke. BMW ja Lamborghini kehittivät tuolloin yhteistuumin keskimoottorista urheiluautoa.

Lamborghini vetäytyi hankkeesta – ainakin rahapulaa syytettiin – ja autosta tulikin sitten puhdas BMW, nimenomaan se tarunhohtoinen M1.

Autoja tehtiin vuosina 1978-81 vain 455 kappaletta, ja juuri tämä pieni tuotantomäärä vaikutti ehkä osaltaan legendan syntyyn. Sen keskeinen osa on 3,5-litrainen kuutonen, jossa oli neliventtiilikansi. Moottorista irtosi Kugelfischerin suihkutusjärjestelmän ruokkimana 277 hevosvoimaa. Nykyään vaatimaton lukema, mutta 35 vuotta sitten todella kovaa kamaa.

Sama moottori jatkoi elämäänsä hiukan muunneltuna BMW M5 - ja BMW M 635 CSi -malleissa. Nykyään erittäin haluttuja keräilykappaleita kumpikin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ja mistä se M-kirjain oikein periytyy? Selitys on yksinkertainen. M1-mallia kehitettiin nimenomaan kilparadat mielessä, ja niinpä sen suunnittelu ja valmistus annettiin BMW:n Motorsport-osaston tehtäväksi. Siinä se M! 

Lue myös:

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.