"Maassa on yli miljoona kilometriä ajettuja Mersuja vaikka kuinka paljon"

24.03.2014 | TL-verkkotoimitus
"Maassa on yli miljoona kilometriä ajettuja Mersuja vaikka kuinka paljon"

Miten nykymoottorit kestävät?

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Muistanko oikein, että jossain yhteydessä mainitsit, että nykyisten henkilöautojen moottorit kestävät säännöllisesti huollettuina satoja tuhansia kilometrejä, oliko että ainakin 250-300 000. Koskeeko tämä kaikenkokoisia ja eri valmistajien koneita: tulee mieleen VAG:n TSI 1.2-1.4-koneet ja öljynvaihtovälien pidentyminen 30 000 km:iin ja pariinkin vuoteen?

Lieneekö vielä kokemuksia muusta kuin näiden koneiden jakoketjun ilmeisesti melko laajoista ja VAG:lle kalliista ongelmista. Ja onko missään tietoa, muutettiinko jakoketjujen rakennetta jossain vaiheessa?

Eräs automyyjä puhui tästä asiasta, että alihankkijaa olisi jossain vaiheessa vaihdettu. Ja kävihän ilmi toisen lehden 60 000 km:n kestotestin jälkeen moottoreita avattaessa, että suoraruiskutuksella varustetuissa bensaturboissa imuventtiileissä havaittiin tavallista suurempaa karstoittumista.

Miten vaikuttaa pitkässä juoksussa? Onko enää paluuta siihen, mistä Kaleva kertoi jokunen vuosi sitten. Oululaisen taksiyrittäjän Mersun matkamittariin pyörähti miljoona kilometriä, en muista mallia ja moottoria. Se kävi jutussa ilmi, että yrittäjällä oli renkikuskeja niin, että kone taisi käydä periaatteessa jatkuvasti kuumana. Ja ammattimies tiesi miten pitää huollon toimia."

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tapio Ketonen vastaa:

"Muistelenpa että myös vanhojen Mersujen jakoketju pitää määräajoin vaihtaa. Kyseessä on siis normaali säännöllisen huollon kohteena oleva osa. Maassa on yli miljoona kilometriä ajettuja Mersuja vaikka kuinka paljon, joten ei tuo ole mitenkään mahdoton saavutus. Toki jokin vanha etukammiodiesel voi kulkea tuon matkan vähemmillä pumppu- ja suutinremonteilla mutta paksummalla savulla kuin uudet yhteispaineruiskutuksella varustetut, jotka ovat tarkempia diesellaitteiden kunnosta. Niissä myös omavalvontajärjestelmä saattaa passittaa auton suutin- tai pumppupajalle.

Volkkarien ja myös Seatien ja Skodien TSI-koneiden jakoketjuissa oli aikanaan parikin ongelmaa. Ensinnäkin ketjujen valmistaja teki ketjulenkkejä liian tylsillä puristustyökaluilla. Ne jättivät purseita lenkkien reikiin, ja purseet kuluivat kovin nopeasti pois. Yhtä reikää kohti tapahtunut pieni kuluminen kertautui, ja ketju löystyi liikaa. Kun vielä hydraulitoimisesta kiristimestä puuttui näissä yleensä käytetty räikkämekanismi, joka olisi estänyt ketjun pääsyn liian löysälle, ketju pääsi hyppäämään hampaan tai parin yli etenkin niissä tilanteissa, kun auto oli jätetty mäkeen vaihteen varaan, ja moottori pyörähti hieman taaksepäin.

Tiettävästi ketjujen valmistusprosessia on tarkennettu, ja kiristimen rakennettakin on parannettu. Ainoa ikävän sivumaun jättänyt asia on ollut merkkiorganisaatioiden venkoilu takuu- ja tuotevastuun kanssa, tyyppivika on maksatettu monella liian kiltillä käyttäjällä.

On selvää, että suora bensiinin suihkutus ei..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.