Mazda 6 – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 1/10

23.10.2013 | Jussi Saarinen
Mazda 6 – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 1/10

Tuulilasin toimitus on valinnut tärkeimmän Suomen markkinoille tulleen automallin vuosittain jo 1960-luvulta lähtien. Alkuun tittelin nimi oli Vuoden Valinta, josta se 1990-luvulla suodattui Vuoden Auto Suomessa -palkinnoksi. Esittelemme tässä juttusarjassa näistä kymmenen kaikkien aikojen parasta autoa. Julkaisemme autot käänteisessä aikajärjestyksessä seuraavan kymmenen viikon aikana.

Ensimmäinen Mazda 6 oli 11 vuotta sitten todellinen täysosuma.

Kokeilitko sitä uutta Mazdaa?  Eikö ole ihan sairaan hyvä?

Muistan kollega Oskari Pentin kommentin kuin eilisen päivän. Elettiin alkukesää 2002, ja tekeillä oli ylemmän keskiluokan sedanien vertailu. Luokan valtiaan, tuolloin vasta vuoden vanhan toisen sukupolven Ford Mondeon oli saapunut haastamaan täydellisesti uudistetut Nissan Primera (se keskimittaristolla varustettu) ja Opel Vectra (se, joka suureni edeltäjästään selvästi).

Nämä uutuudet kalpenivat kuitenkin tummansinisen, varta vasten vertailua varten Saksasta hakemamme japanilaisauton rinnalla. Itse asiassa jopa Mondeo oli hätää kärsimässä. Vanhentuneen Mazda 626-mallin korvanneen uuden Kuutosen ominaisuudet olivat kautta linjan huippuluokkaa: keskiluokan tuore komeetta oli suorituskykyinen, varusteltu ja tilava, ja kaiken kukkuraksi makea ajettava.

Emme olisi ikinä uskoneet, että Hiroshimasta olisi pystytty suoltamaan mitään näin hyvää. Mazdan tuotekehitys oli näyttänyt junnaavan paikallaan jo pitkään, ja lopulta viimeisin 626 jakoi jopa saman akselivälin ”pikkuveljensä” 323:n kanssa! Suuremman luokan ulkomitat saatiin aikaan venyttämällä peräylitystä. Tämä taas teki Kuuskakskuutosesta epätasapainoisen näköisen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uusi Kuutonen – kuten autoa pian opittiin kutsumaan – osoitti lopullisesti, että vanhat hokemat tietynmaalaisten autojen ei-toivotuista ominaisuuksista alkoivat olla vanhentunutta jorinaa. Totesimme Vuoden Auto Suomessa 2003 -julkistamisen yhteydessä, että ”Mazda 6 on nappisuoritus. Se osoittaa, että japanilaisetkin osaavat nykyään rakentaa auton vaativaan eurooppalaiseen makuun.”

Ai miten siinä vertailussa kävi? Voitto Mazdalle. Kuten kolmessa seuraavassakin vertailussa vuosina 2003, 2004 ja 2005… Seuraajille oli luotu kovat paineet.

Mikä jäi ulkopuolelle?

Mazda 6 oli vuoden 2003 äänestyksessä todella ylivoimainen (36 pistettä). Jälkikäteen voidaan arvioida, että E-Mersun kanssa jaetun kakkossijan saavuttanut Toyota Corolla olisi voinut saada enemmänkin pisteitä kuin 14 kappaletta. Olihan sekin sentään aiempaa selvästi eurooppalaisemman oloinen, ”kaikkien aikojen paras Toyota”, kuten pitkäaikainen avustajamme Pentti Immonen vertailulenkillä totesi. Corolla jäi kuitenkin selvästi Mazdan viehätysvoiman varjoon.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.