Mazda suunnittelee jo seuraava moottoriuudistusta

08.01.2014 | TL-verkkotoimitus
Mazda suunnittelee jo seuraava moottoriuudistusta

Mazda tuo Skyactiv-moottorien seuraavan sukupolven autoihinsa vuoteen 2020 mennessä.

Tämä tarkoittaa, että Skyactivin nykymallisto ei ehdi täyttää edes kymmentä vuotta.

Lisävauhtia kehitykseen potkivat EU:n asettamat päästötavoitteet, jotka vaativat valmistajien automallistoilta 95 g/km tasoa vuoteen 2020 mennessä. Vuodeksi 2025 arvo pitäisi pystyä painamaan tasolle 65 g/km.

"Seuraava askel ovat Euroopan vuonna 2020 voimaan tulevat säännökset", kertoo Mazdan moottorikehityksestä vastaava johtaja Mitsuo Hitomi Automotive Newsille.

Japanilaisyhtiön tavoitteena on laskea CO2-päästöjä 30 prosentilla nykyisestä. Päästöjen leikkaaminen onnistuu yhtiön mukaan puhtaammalla poltolla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Hitomin mukaan vuoden 2025 tiukat päästörajat pyritään saavuttamaan teknologialla, jonka lopullinen versio nähdään aikanaan ehkä vasta Skyactivin kolmannen sukupolven moottoreissa.

Nykyisten Skyactiv-moottorien kulutusta ja päästöjä on painettu alas muun muassa 14:1-puristussuhteen, 4-2-1-pakojärjestelmän, kevyiden mäntien sekä monireikäsuuttimien avulla. Yhtenä vaihtoehtona seuraavien moottoriversioiden kehityksessä pidetään 14:1 -puristussuhteen kiristämistä 18:1-tasolle.

Uusi moottorimallisto tulee kulkemaan yksinkertaisesti Skyactiv 2 -nimellä, Hitomi paljastaa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.