Mazdan alustaan kunnon suojaus

10.02.2013 | Tapio Ketonen
Mazdan alustaan kunnon suojaus

Matti Järven Mazdan alusta oli päässyt jo pahaan kuntoon. Kunnon käsittelyllä se saatiin jälleen kelvolliseksi. Nyt Kuutosella voi taas ajaa pitkään ilman ruostehuolia.

Matti Järven Mazda 6:n alusta todettiin tarkastuksessa pahoin ruostuneeksi. Niinpä auto vietiin Stop-Rust Oy:n alustasuojaamoon Helsingin Kyläsaareen. Siellä auto otettiin tarkempaan käsittelyyn.

Pyörät irrotettiin, pohjasta poistettiin huopaiset sisälokasuojat ja kynnyskoteloiden alapintoihin kiinnitetyt kurankeräyslistat. Alusta pestiin kunnolla tehokkaalla painepesurilla.

Jo pelkkä pesu paljasti lisää vaurioita alustasta. Useimmissa paikoissa ruostetta oli ollut vasta pellin pinnassa, mutta kynnyskoteloiden takapäät pyöräkoteloiden sisällä olivat jo huopaisten sisälokasuojien ylläpitämässä kurahauteessa ruostuneet niin pahoin, että niissä kummassakin oli reikä.

Pesun jälkeen ruosteiset kohdat puhdistettiin vesihiekkapuhalluksella, ja kuivuneille pinnoille ruiskutettiin pohjamaali pahemman ruostumisen estämiseksi. Tämän jälkeen auto vietiin löytyneiden ruostereikien korjaukseen peltikorjaamolle, jossa puhki ruostuneet pellit leikattiin riittävän laajalta pois, ja tilalle hitsattiin uutta peltiä. Hitsauksen jälkeen korjatut kohdat pohjamaalattiin, ja auto siirrettiin takaisin ruosteenestoliikkeeseen, jossa sen kuivuminen sai jatkua.

Koteloaineella aloitettiin

Seuraavana aamuna Mazda oli kuiva ja siisti. Maalatut kohdat hohtivat harmaassa pohjamaalissa. Kynnyskoteloiden alapintaan oli ruiskutettu pohjamaalin päälle pintamaali. Nyt olivat vuorossa ruosteenestoaineet. Ensiksi ruiskutettiin koteloiden sisään ohut kotelonsuoja-aine. Sen tarkoitus on tunkeutua mahdollisimman hyvin peltisaumoihin.

Koteloainetta ruiskutettiin myös alustan puhdistettuihin ja käsiteltyihin pintoihin. Ruosteen poistaminen ei koskaan onnistu täydellisesti, mutta ohut kotelosuoja-aine tunkeutuu ruosteeseen. Se tarttuu hyvin kiinni ja muodostaa ruosteenkin päälle tiiviin kalvon, joka estää ilman pääsyn ruosteeseen ja sen alla olevaan teräkseen. Asiantuntijamme Pentti Harjulan mielestä nimenomaan kotelosuoja-aine on hyvän tunkeutuvuutensa ansiosta paras aine vanhan auton alustan ulkopinnoillekin.

Kotelosuoja-aineen annettiin kuivua hetken aikaa. Sitten päälle ruiskutettiin hieman jäykempää alustansuoja-ainetta. Se on muuten likimain samaa tavaraa kuin kotelosuoja-aine mutta jäykempää, eli sisältää vähemmän liuotinta. Tästä syystä se muodostaa paksumman kalvon. Alle jäävä koteloaine auttaa paksumpaa alustasuoja-ainetta pysymään mahdollisissa ruostekohdissakin. Paksumpi kalvo kestää ulkopuolista kulutusta, jota alustassa ajon aikana sadekelillä suihkuava vesi ja sinkoilevat hiekkamuruset saavat aikaan.

Käsittelyainekerrosten annettiin kuivahtaa. Kuivatushetken jälkeen olikin sitten vuorossa irrotettujen osien kiinnittäminen paikoilleen. Takapään huopaisia sisälokasuojia tosin ei enää laitettu takaisin. Ne korvattiin oikeilla muovisilla Lokareilla, jotka eivät ruostuta autoa vaan suojaavat sitä.

Kiveniskumassaa olisi tarvittu

Kynnyskoteloiden alle ruuvattiin takaisin ne roikkuvat muovilistat. Oikeastaan ne olisi pitänyt laittaa samalle roskalavalle huopaisten sisälokasuojien kanssa. Paljon parempi ratkaisu olisi ollut ruiskuttaa koteloiden alapintoihin joustavaa kiveniskumassaa. No, siinäpä on Matille sopivaa puuhaa vaikkapa kesämökille.

Kiveniskumassaa myydään kätevissä aerosolipulloissa, ja työläin vaihe sen levittämisessä on esitöiden teko eli käsiteltävän alueen puhdistaminen ja rajaaminen maalarinteipillä. Monet kiveniskumassat ovat päälle maalattavia. Massan voi suihkuttaa myös näkyviin sivupintoihin, ja kun se kuivumisen jälkeen maalataan korin värisellä aerosolimaalilla, tulos on erinomainen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Talvikausi on siinä mielessä hyvä aika ruosteenestokäsittelyyn, että hajuhaitat jäävät miltei olemattomiksi. Suoja-aineet sisältävät runsaasti hiilivetyliuottimia, ja niiden haihtuessa syntyvä haju häiritsee useimpia. Kylmällä säällä haihtuminen on hidasta, joten auto ei löyhkää sietämättömästi, kuten joskus kesähelteellä voi tapahtua.

Kesään mennessä liuottimet ennättävät jo enimmäkseen haihtua, joten ensi kesänä Matin ei enää tarvitse nyrpistellä nenäänsä. Suojattuihin pintoihin on myös syntynyt jo tiiviimpi pintakerros, joten niihin koskeminenkaan ei enää rähjää sormia.

Myös pesua ja vahausta tarvitaan

Korin ruosteenestokäsittely ei kuitenkaan riitä pitämään ruostetta loitolla autosta. Liikenteessä auton maalipintaan iskeytyy kaikenlaista likaa. Mukana on myös teräviä kivensiruja ja metallihiukkasia, jotka vaurioittavat maalipintaa.

Jos esimerkiksi pieni teräshiukkanen iskeytyy kiinni maalipintaan, se alkaa heti ruostua. Ruoste on niin väkevää tavaraa, että se tunkeutuu maalin läpi. Pian tuohon kohtaan tulee ruostetäplä, joka laajenee varsin nopeasti. Sama tapahtuu kohdissa, joissa vaikkapa kivenisku on rikkonut maalipinnan.

Jos autoa ei pestä kunnolla riittävän usein, nämä vauriot pääsevät kehittymään rauhassa. Pelkkä huuhtelu harjattomassa pesussa ei riitä, tarvitaan myös hankausta. Ennen kaikkea tarvitaan vanhanaikaista vahaamista.

Vahassa on myös liuottavia ja hiovia aineita. Kun vaha hangataan maalipintaan, liuottimen ansiosta se myös poistaa likaa. Hankaaminen poistaa pintaan kiinni iskeytyneitä hiukkasia. Vaha täyttää maaliin syntyneen kolon ja estää ilman happea pääsemästä ruostuttamaan peltiä.

Mitä maksoi ja kannattiko

Mitä se sitten maksoi, ja kannattiko? Kyllähän se maksoi. Mutta jos arvioidaan, että tällä keinolla Mazdalle saatiin muutama vuosi lisää huoletonta käyttöikää, niin kyllä se kannattikin. Nykyautoissa tekniikka yleensä kestää pitkään, joten olisi sääli viedä toimiva auto paalattavaksi vain sen takia, että kori on päästetty ruostumaan pilalle ennen aikojaan.

Helpommalla ja halvemmalla olisi päästy, jos auto olisi suojattu heti uutena. Tässä vaiheessa olisi korkeintaan tarvittu täydentävä käsittely. Se on suotava siksi, että kun liuottimet haihtuvat suoja-aineista, ne kovettuvat ja alkavat halkeilla. Uusi käsittely pehmentää aineet ja saa ne jälleen joustaviksi.

Tämän verran se maksoi

Ruosteenestokäsittely    670 euroaAlustan hiekkapuhallus    290 euroa (70 euroa/tunti)Ruostevaurioiden korjaaminen    220 euroaLokari-sisälokasuojat taakse    120 euroaYhteensä    1300 euroaLisää ruosteasiaa: Vi Bilägare-lehden ruosterekisteri

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.