Mercedes-AMG – kovaa kisaa

03.11.2014 | Birgit Priemer / AMS
Mercedes-AMG – kovaa kisaa

Mercedeksen sporttiosasto ei lepää laakereillaan.

Tekniikan ammattilainen eikä mikään valkokaulustyyppi: Tobias Moers (48) tietää tarkalleen, mistä puhuu. Moers on työskennellyt AMG:llä 20 vuoden ajan, ja hän on johtanut kaikkien autojen kehitystyötä yli puolet tuosta ajasta. Yrityksen nokkamies tuntee firman ja jokaisen mallin perusteellisesti.

Mikä rooli AMG:llä on tulevaisuudessa?

– Aivan selvästi urheilu- ja suorituskykymerkin rooli. Painotamme vielä entistä enemmän osaamistamme ajodynamiikan osa-alueella. Affalterbach on nykyään tärkeä suunnittelutyön toimipaikka, jossa työskentelee noin 700 insinööriä. Kehitämme täällä melkein kaiken itse.

GT osoittaa tämän vaikuttavasti.

– Se on SLS:n tavoin kokonaan itse kehittämämme auto. GT näyttää osaamisemme ja antaa konkreettiset kasvot merkkiprofiilillemme.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Panostatteko tästä syystä jatkossakin etukeskimoottorin konseptiin?

– Kyllä, se on AMG:n urheiluautojen klassinen perusrakenne, joka toimi loistavasti jo SLS:ssä. Keskimoottoriautoja on jo tarpeeksi, joten erotumme GT:n avulla muista. Myös painonjakautuma akselien välillä on hyvin hallussa, ja saamme etumoottorista joissakin kohdin jopa etuja.

Tarjoaako AMG tulevaisuudessa myös hybridi- ja sähkömalleja?

– Totta kai meillä on myös tämänsuuntaisia ajatuksia. Olisi tyhmää jättää hyödyntämättä SLS Electric Drivesta saatuja kokemuksia.

Haastattelu julkaistu aiemmin Tuulilasin numerossa 13/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.