Mercedes-Benz laajentaa hybridimallistoaan – lisää taloudellisuutta

16.08.2016 | Timo Suomala

Mercedes-Benzin henkilöautomallistosta löytyy tällä hetkellä kuusi ladattavaa hybridi-mallia. Ensi vuonna mallisto laajenee kahdella uudella plug-in-hybridillä.

Nyt Mercedesin hybridi-mallistosta löytyy C-sarjan C 350 e Sedan, niin farmarimallina kuin neliovisena pitkänä akselivälisenä mallina Kiinan markkinoita varten. C 350 e Sedanin lisäksi hybridejä ovat GLE 500 e 4Matic, S 500 e sekä uusimpana GLC 350 e 4Matic. Nämä mallit saavat seuraavaksi jatkoa GLC Coupé 350 e 4Maticin ja E 350 e:n hybridimalleista.

Kaiken kaikkiaan Mercedes-mallisto tarjoaa nyt 13 eri hybridimallia. Hybriditekniikan mukana tuoma painonlisäys on keskimäärin noin 200 kg.

Polttomoottorit ovat merkittävä osa hybridien kehitystä ja edelleen vahvassa roolissa voimanlähteiden kehittymisessä. Ensi vuonna Mercedes-Benz julkistaa uuden moottorisukupolven, josta esimakua on saatu jo 220 d- dieselmoottorissa. Tulossa on uusia moottoreita sekä Mercedes-Benz henkilö- että pakettiautoihin. Uuteen sukupolveen kuuluu sekä pitkittäis- että poikittaismoottoreita niin etu-, taka- kuin nelivetomalleihin.

Ladattava hybridimalli E 350 e esitellään syyskuussa. Vaihteistona uudessa hybridissä on ensimmäistä kertaa seitsemänvaihteisen korvaava yhdeksänvaihteinen 9G-Tronic-automaattivaihteisto. Sen myötä valmistaja lupaa mallille entistä parempaa taloudellisuutta. Uuden hybridin sähkömoottorin teho nousee viidellä kilowatilla 65 kW:iin. Vääntö nousee peräti sadalla Nm:llä 440 Nm:iin. E 350 e:ssä on myös peräkärryn vetomahdollisuus suurimman vetopainon ollessa 2100 kg.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uuteen E 350 e -malliin ja uudistuvaan S 500 e -malliin esitellään myös uusi navigointijärjestelmä. Se huomioi automaattisesti ohjelmoidulta reitiltä mm. ylä- ja alamäet sekä mutkat. Lisäksi se laskee etukäteen tarvittavan energian määrän ja valmistelee auton toiminnot mahdollisimman taloudelliseen suoritukseen.

Ensi vuonna esitellään päivitetty S-sarjan hybridi S 500 e. Malli kulkee kehittyneemmän litium-ioniakuston voimalla puhtaalla sähkövoimalla yli 50 km:n ajomatkan.

Päivitettyyn S 500 e -malliin tulee normaalin kaapelilla tapahtuvan latauksen lisäksi lisävarusteena saataville langaton, induktiolla toteutettu lataus. Kun auton pohjaan asennettu latauskomponentti osuu esimerkiksi autotallin lattiaan asennetun latauslevyn päälle, järjestelmä ilmoittaa automaattisen latauksen aloittamisesta. Järjestelmän latausteho on 3,6 kW.

 

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.