Mercedes-Benzin B-sarja sähköistyy – otimme tyypit

21.11.2013 | Alexander Bloch / AMS

Mercedes-Benz sähköistää B-luokan Teslan komponenteilla. Pääsimme jo tämän kompaktiluokan tilavan ja nopean sähköauton kyytiin.

”Tiedättekö, että korkeampi paino ei ole sähköautoissa ollenkaan huono juttu. Suuremman painon avulla saadaan nimittäin energiaa talteen otettaessa enemmän energiaa takaisin”, Mercedeksen sähköautojen pääkehittäjänä toimiva Jürgen Schenk sanoo ja nojautuu rennosti kuskin penkkiin.

Sähkömoottorilla varustettu B-sarja painaa yli 1,7 tonnia, mutta kun Schenk painaa kaasupoljinta, noita kiloja ei juuri havaitse. B-luokka syöksähtää eteenpäin kuin pikajunan vetämänä. Syy tähän on pyöreä kuin pieni pesukoneen rumpu, ja se sijaitsee etuakselin yläpuolella.

Kyse on Tesla Model S:n alkuperäisestä moottorista. Kun moottori saa tuottaa amerikkalaisessa luksusluokan sedanissa jopa 310 kilowatin tehon, asynkronimoottori (siis ilman jatkuvaa magneettia) on rajoitettu B-sarjassa 130 kilowatin ja 340 newtonin lukemiin. Etuveto ei yksinkertaisesti kestä suurempaa voimaa.

Tällä moottorilla varustettuna B-luokan pitäisi kiihtyä vain 7,9 sekunnissa nollasta sataan, mutta erityisen vaikuttavaa on kiihtyminen 80:n nopeudesta 120 km/h:n vauhtiin. Kiihtyvyyttä ei häiritse edes mikään ärsyttävä sirinä, koska Teslan moottori on yksi lajinsa hiljaisimmista.

Teslan moottori ja akku

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Myös akkuyksikkö on peräisin Teslalta, ja se koostuu monista tuhansista litiumionikennoista. Periaatteena on se, että kennot ovat aika halpoja, mutta akun rakenne ja valvonta ovat sitä vastoin erittäin monimutkaisia.

Nettoenergiasisältö on 28 kWh (32 kWh bruttona), minkä myötä B-luokalla pääsee jopa 200 kilometrin matkan. Jos akun lataustila menee kriittiselle tasolle, viimeiset neljä kilowattituntia voi käyttää erikseen napin painalluksella, jolloin tarjolle tulee vielä 20-30 km lisää hätätoimintamatkaa.

Takapenkkiläiset huomaavat lattian alla olevan ison akun ainoastaan hieman korkeammalla olevasta lattiasta, mutta muuten sähkö-B:ssä on melkein yhtä reilut tilat kuin polttomoottorisisaressaan. Ulkoa autoa ei oikeastaan erota sähköautoksi puuttuvia pakoputkenpäitä lukuun ottamatta.

”Ensimmäisenä markkina-alueena toimivassa USA:ssa se on tästä huolimatta ainutlaatuinen, koska B-luokkaa myydään siellä vain sähköautona”, Schenk selittää. Jenkkimarkkinoiden hinta on 40 000 dollarin luokkaa, mikä on samaa tasoa BMW i3:n kanssa. Euroopassa autoa pitää kuitenkin vielä odotella kärsivällisesti vuoden 2014 loppupuolelle.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.