Mercedes-Benzin S-luokan coupé: radikaali askel nykyaikaan

15.09.2013 | Birgit Priemer / AMS
Mercedes-Benzin S-luokan coupé: radikaali askel nykyaikaan

Mercedes-Benzin CL-sarjan coupén seuraaja on nimeltään S-luokan coupé, ja se on Frankfurtin autonäyttelyssä esillä konseptiautona. Konsepti vastaa jo 90-prosenttisesti ensi vuonna tulevaa tuotantomallia.

Kun CL:n seuraaja tuli IAA:ssa ensimmäistä kertaa parrasvaloihin, osoitti se taas kerran, että autonvalmistajien välillä on tällä hetkellä suurta vaihtelua muotoilustrategian suhteen. On varmaa, että Mercedes-Benz uskaltaa ainakin tehdä jotakin.

”Olemme tehneet S-coupén suhteen radikaalin askeleen”, Mercedeksen pääsuunnittelija Gorden Wagener selittää.

Häntä pidetään sukunimensä vuoksi usein amerikkalaisena, mutta oikeasti Wagener on kotoisin Saksan Essenistä.

”Madalsimme kattoa 40 millimetrillä ja lyhensimme takaylitystä 80 millimetrillä. Auto on leveämpi, matalampi ja lyhyempi, jolloin siinä on täysin erilaiset mittasuhteet.”

Se on totta, koska S-sarjan coupélla ei ole enää paljoa yhteistä konservatiivisen edeltäjänsä kanssa. Mercedes mainostaa uutuuttaan sloganilla ”aistikasta selkeyttä”.

”Selkeys tarkoittaa hightechiä sekä nykyaikaisuutta, ja aistikkuudella viitataan luksukseen. Suuntaus on kohti selkeää muotoilua, jonka pitää siitä huolimatta vaikuttaa tunteikkaalta”, Wagener kertoi strategiastaan USA:n Pebble Beachissä järjestetyn Concours d’Elégance -tapahtuman yhteydessä. Hänen vieressään oli tuolloin vuoden 1936 kunnianarvoisa klassikko Mercedes 540 K, joka edustaa Wagenerin mielestä oman aikansa eurooppalaista luksusta. Hänen mukaansa se on tästä syystä hengeltään lähellä uutta S-coupéa.

Muotoilijalle on tärkeää myös auton kylkipokkauksen (Dropping Line) kaartuminen. Se korostaa selvästi, mihin mahtavilla 21-tuumaisilla pyörillä varustettu 5,05 metrin pituinen coupé (1,96 metriä leveä ja 1,41 metriä korkea) ohjaa voimansa: klassiseen tapaan takapyörille. Kiilamainen muoto on muuten aikansa elänyt, koska ainakin Mercedeksen mielestä ne ajat ovat ohi, jolloin auto näytti siltä kuin se haluaisi hypätä eteenpäin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uuden coupén muita muotoilullisia piirteitä ovat korkea vyötärölinja, kehyksettömät sivulasit, puuttuva keskipilari ja urheiluautohenkinen maski. Se on CLA:n timanttimaskin edelleenkehitetty versio, jossa on keskellä olevan Mersun tähden lisäksi tummaksi kromattuja suorakulmioita. Auton täys-LED-valoissa on erottuvat päiväajovalot, ja takapäässä on kromilista, jonka alla takavalot ovat.

Hightech-sisusta

Kojelautaa hallitsevat S-luokan tavoin kaksi 8:3-kuvasuhteessa olevaa monitoria, joiden vinohalkaisija on 30,7 senttiä (12,3 tuumaa).

”Multimedian suhteen teimme jo S-luokan avulla suuren vaikutuksen, ja jatkamme tässä autossa samalla linjalla”, Wagener toteaa.

Auton keskikonsolissa on muun muassa kosketusnäyttö, jossa voidaan näyttää neljän eri aikavyöhykkeen aikaa, ja oviverhoiluissa on harjattua alumiinia, jonka hienosti kaiverrettujen linjojen on tarkoitus muistuttaa amerikkalaisia kalliomuodostelmia. Ilmastoinnin suuttimet on tehty keramiikan sekä harjatun ja kiillotetun alumiinin sekoituksesta. Auton tikatut penkit on verhoiltu hienoimmalla vasikannahalla, joten tässä autossa eivät kasvissyöjät juhli.

4,7-litrainen tuplaturboveekasi, jossa on 455 hevosvoimaa ja 700 newtonin vääntö, vie autoa eteenpäin.

Tekniikkansa osalta CL:n seuraaja saa S-luokalta kaiken sen, mikä on hyvää ja kallista. Stereokamera valvoo auton edustaa jopa 500 metrin matkalta. Sen elektroniset silmät mahdollistavat myös tien skannaamisen etukäteen, jolloin alustan säädöt saadaan optimaalisiksi hyvissä ajoin. S-coupé tarjoaa siis huippuluokan mukavuutta.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.