Mercedes ei halua kangistua kaavoihin – uudet toimintatavat Piilaaksosta

26.08.2016 | Max Lange
Mercedes ei halua kangistua kaavoihin – uudet toimintatavat Piilaaksosta

Mercedesin emoyhtiö Daimler on muuttamassa johtamistapojaan kohti amerikkalaisia teknologiayrityksiä. Tällä halutaan nopeuttaa ennen kaikkea päätöksentekoa.

Daimlerin toimitusjohtaja Dieter Zetsche haluaa muuttaa saksalaisfirman yrityskulttuuria poistamalla ylimääräistä byrokratiaa ja kannustamalla kokeiluun, kertoo Automotive News Europe. Zetsche on pyytänyt sisäisesti monia yrityksen työntekijöitä keksimään uusia johtamisen malleja.

Automotive News Europen mukaan Daimlerilla muutokset ovat suuria, sillä yrityksessä on totuttu tiukkaan hierarkiaan sekä tarkkaan suunnitteluun. Viime vuoden kesällä Daimlerin johto teki tutustumismatkan Piilaaksoon, ja reissun tuliaisina löytyi uusia ajatusmalleja yrityksen pyörittämiseen.

Myös Audilla ja BMW:llä seurataan mielenkiinnolla alan muutoksia. Monet amerikkalaiset teknologiayhtiöt ovat ryhtyneet kilpailemaan samalla alalla perinteisten autonvalmistajien kanssa. Esimerkiksi Google, Apple, Tesla ja Daimler kehittävät kaikki samaan aikaan autonomista ajamista.

Vaikka Daimler on investoimassa voimakkaasti sähköautoiluun, ei pelkkä moderni mallivalikoima tule Zetschen mukaan riittämään tulevaisuudessa – myös yrityksen on uudistuttava rohkeasti.

Daimler ja Tesla tekivät paljon yhteistyötä vuosina 2009–2014, jolloin Daimler oli yksi Teslan osakkeenomistajista. Tuolloin jo huomattiin yritysten välinen suuri kulttuurinen kuilu, kertoo ANE. Yhteisessä projektissa Daimlerin työntekijät olisivat halunneet miettiä ja suunnitella asian kunnolla, kun taas Teslalla asiat tehtiin ensin, ja ongelmat korjattiin lennossa niiden ilmetessä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tämän takia Tesla oli nopeampi tuomaan uudet teknologiat käytäntöön. Yhtenä esimerkkinä  voidaan pitää Autopilottia, jonka Tesla toi autoihinsa hyvin varhaisessa vaiheessa – tosin beta-vaiheessa. Tesla käyttää siis asiakkaitaan myös autojensa betatestaajina.

Monet autoalan huippuinsinöörit ovat viimeaikoina vaihtaneet maisemaa perinteisistä autofirmoista moderneihin teknologiafirmoihin. Esimerkiksi Daimler ja BMW ovat menettäneet osaajia mm. Teslalle, Faraday Futurelle ja Borgwardille, todetaan Automotive News Europessa.

Insinöörit ovat Reutersin saamien tietojen mukaan perustelleet lähtöänsä byrokraattisella yrityskulttuurilla, jossa he eivät saa ideoitansa heti läpi. Zetsche pyrkii pitämään osaamisen yrityksen sisällä tai palkkaamaan uusia kykyjä muuttamalla juuri yrityskulttuuria avoimempaan suuntaan.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.