Mercedesiltä uusi dieselmoottorisukupolvi – tällainen on uusi OM 654

16.02.2016 | Max Lange

Vaikka dieselit ovat VW:n päästöskandaalin jäljiltä huonossa maineessa, uskoo Mercedes-Benz edelleen vahvasti dieselmoottoriin.

Mercedes-Benzin uusi OM 654 korvaa merkin mallistossa vanhan vuonna 2008 esitellyn OM 651-moottorin, joka on monelle varmasti tuttu pata. OM 651 on myös kaikkien aikojen eniten valmistettu Mercedes-Benz moottori.

Uutuusmoottori tulee ensi kerran tarjolle tänä keväänä lanseerattavassa E-sarjassa. Selvin ero edeltäjäänsä on siinä, että vanhan 2 143 cm3:n sijaan uutuuden iskutilavuus on 1 950 cm3. Kulutuslukemat ovat tippuneet 13 prosentilla.

Nelisylinterinen moottori voidaan asentaa tilanteesta riippuen joko poikittain tai pitkittäin. 220d kuosissa OM 654 tuottaa 195 hevosvoimaa ja 400 Nm vääntöä, joka on käytettävissä 1 600–2 400 r/min.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Lisääntyneen tehon ja alhaisemman kulutuksen lisäksi uutuusmoottorin suurin etu vanhaan on sen runsas painonvähennys. Uutuusmoottori on peräti 31 kg edeltäjäänsä kevyempi ollen nyt 168 kg. Tavoitteena oli myös, että moottori on huomattavasti aiempaa värinättömämpi.

OM 654:n lähtökohdat ja tavoitteet lyötiin lukkoon jo vuonna 2011, jonka jälkeen Mercedesin insinöörit ovat kehittäneet moottoria. Mercedes uskoo vahvasti dieselmoottoreihin, koska sen avulla voidaan selkeästi laskea CO2-päästöjä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.