Mersu-pomon kanssa ajelulla S500-pistokehybridillä

22.10.2013 | Birgit Priemer / AMS
Mersu-pomon kanssa ajelulla S500-pistokehybridillä

Pääsimme ajelulle Mercedes S 500-pistokehybridillä Mercedeksen kehitysjohtaja Thomas Weberin kanssa. Tällä mallilla voi ajaa tulevaisuudessa vähintään 30 kilometriä pelkällä sähköllä.

Nämä ovat uuden ajan merkkejä: Mercedeksen kehitysjohtaja Thomas Weber avaa huoltorakennuksen oven Sindelfingenin suuren tehdasalueen 50.1-rakennuksen lähellä. On perjantai-ilta, ja taustalla on käynnissä työntekijöiden työpäivän jälkeiset isot bileet. Yksi Mersun tuotekehittäjistä tulee Weberiä vastaan pyöräilijän asussa ja polkee pyörällään äänettömästi kotia kohti.

Weber on hetken hämmentynyt, koska hän aikoo tehdä melkein saman, mutta neljällä pyörällä. Weber käynnistää S500-pistokehybridin prototyypin, painaa kaasua ja antaa auton rullata äänettömästi tehdasalueen porttia numero 16 kohti. Auto on niin hiljainen, että Mersun omat työntekijätkään eivät kuule, kun hän ajaa tehtaan portin valvontapisteelle.

Edessä on noin 30 kilometrin ajelu pelkällä sähköllä Sindelfingenin ympäri. Mercedes lupaa tuon matkan auton sähköiseksi toimintasäteeksi, kun se tulee myyntiin ensi vuoden lopulla. Miksi se ei ole 50 kilometriä, kuten monet muut valmistajat suunnittelevat?

”En pidä järkevänä pyrkiä kaikin keinoin 50 kilometrin toimintamatkaan, koska silloin akusta on automaattisesti pakko tehdä suurempi, ja se taas pienentää tavaratilaa”, perustelee Weber.

Lyödäänpä auton faktat pöytään: S-sarjan tavaratila on normaalisti 510 litran suuruinen, ja pistokehybridissä sen vetoisuus on vielä 400 litraa. Mistä tämä pienentyminen johtuu? Siitä, että 9 kWh:n litiumioniakku on takapenkkien takana takaluukussa. Se painaa noin 100 kiloa, ja toimintasädettä kasvatettaessa akusta tulisi isompi ja vielä noin 75 kiloa painavampi.

”Mietimme erittäin tarkkaan, kuinka pitkä sähköinen toimintasäde autossamme pitäisi olla, ja lupaamme asiakkaalle tällä pistokehybridillä vähintään 30 kilometriä, mikä riittää täysin päästöttömään ajoon kaupunkiympäristössä”, Weber toteaa.

Portti numero 16, eli Mercedeksen kehitys- ja ideointiosaston pääsisäänkäynti on viimein takanamme. Weber kiihdyttää autoa, ja jo matkustajan penkiltä huomaa, kuinka se kulkee. Auto kiihtyy nollasta sataan noin viidessä sekunnissa, ja edessämme menevä Smart voisi jäädä jalkoihin, vaikka olemme vielä pelkässä sähkömoodissa. Mutta Weber hidastaa heti. S-sarjan suoritusarvot tekevät vaikutuksen jo paperilla: sähkömoottori tuottaa 80 kW:n sekä 330 newtonin väännön, ja kolmilitraisessa V6:ssa on 245 kW (333 hv) ja 480 newtonia. Kokonaisuudessaan autossa voi olla siis yli 600 newtonin vääntö.

Ajelulla pelkässä sähkömoodissa

”Sähköllä ajaminen mahdollisimman nopeasti on tietysti houkuttelevaa, mutta se kuluttaa myös enemmän energiaa. Ja asiakas voi seurata tätä tarkkaan näytöltä”, Weber selittää. On tosiaankin kiehtovaa tarkkailla isolta kuvaruudulta, missä moodissa auto kulloinkin on.

Nappia painamalla voi valita neljän esiasetuksen väliltä, joihin kuuluvat sähkö- ja hybridimoodit. Tuntuu erityisen fiksulta, että auto ei mene automaattisesti pelkän sähkön voimin, kun kuski valitsee E-Safe-moodin, vaan se ennakoi, mikä olisi järkevintä. Jos esimerkiksi Lontoossa saisi ajaa tulevaisuudessa vain pelkällä sähköllä ja kuski on kaupungin rajalla tyhjentyneen akun kanssa, polttomoottori menisi päälle hyvissä ajoin ennen kaupunkia. Se lataisi akkua ja takaisi näin, että auto liikkuu taas pelkällä sähköllä Lontoon Cityssä.

Nyt olemme Magstadtin, Malmsheimin ja Renningenin lähistöllä kiertävällä maantiellä. Sähkömoodilla pääsee helposti 90 km/h:n nopeuteen.

”Tulemme mahdollistamaan pelkällä sähköllä ajamisen noin 120-130 km/h:n nopeuteen asti. Sillä pääsisi tietysti nopeamminkin, mutta silloin energiankulutus kasvaa eksponentiaalisesti”, Weber kertoo.

Jotta kuskin tekemien kiihdytysten mahdolliset katkeamiset saadaan estettyä, Mercedes on lisäksi kehittänyt tuntoaistiin pohjautuvan kaasupolkimen, jotta ”kuljettaja tuntee, milloin polttomoottorin on pakko tulla peliin mukaan. Se auttaa häntä ajamaan optimaalisella tavalla kulutuksen suhteen”, kehitysjohtaja kuvailee.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Polttomoottori tulee leikkiin mukaan

Nyt haluamme tuntea eron. Miltä tuntuu, kun polttomoottori käynnistyy, eli muuttuuko uudessa S-sarjassa silloin kaikki? Ei muutu. Siirtyminen tapahtuu erittäin pehmeästi, ja täytyy oikein keskittyä, jotta pystyy tuntemaan mitään. Erityisen yllättävää on se, kuinka hiljaisesti bensakonekin käy nykyään. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että luksusauton uusi versio on äärimmäisen hyvin äänieristetty.

”Ja tietystä nopeudesta alkaen kaikissa autoissa dominoivaksi äänilähteeksi nousevat joka tapauksessa rengasäänet”, Weber sanoo. Mutta niitäkään ei autossa juuri kuule.

Mieleen nousee siis kysymys, millaista etua kulutus ja hiilidioksidipäästöt saavat tästä konseptista. Koska auton luokittelu ei ole vielä valmis, Mercedes ei kerro tarkkoja lukuja. Pistokehybrideille tehdyn kulutusmittauksen mukaan auton kulutuksen pitäisi alkaa kolmosella, ja hiilidioksidipäästöjen pitäisi olla hieman alle 75 g/km. Nämä ovat arvoja, joita mikään S-sarja ei ole vielä saavuttanut. Täytyy kuitenkin muistaa, että arkikäytössä puhdas hybridikulutus on noin seitsemän litran luokkaa 100 kilometrillä, ja pelkällä polttomoottorilla kulutus on noin yhdeksän litraa, kun akku on tyhjä.

Auton tavoitteena on kuitenkin se, että sillä pääsee pitkiä matkoja päästöttömästi, ja tämä on saavutettu. Normaalinopeudella tehdyn puolen tunnin ajon jälkeen sähköisestä toimintasäteestä on vielä jäljellä melkein 50 prosenttia, ja Weber on tyytyväinen. Tuleeko Mercedeksen mallivalikoimaan vielä muita pistokehybridejä?

”En sulje sitä pois, että yhdistäisimme pistokehybridin tulevaisuudessa myös muiden moottorien kanssa. Meillähän on joustavat ja modulaariset hybridi- sekä pistokehybridikonseptit”, Weber vastaa.

On siis mahdollista, että vuonna 2014 myyntiin tuleva uusi C-sarja voisi hyötyä tästä tekniikasta.

Lisää hybridejä on suunnitteilla

Tulevaisuuteen kuuluu myös Mercedes S 300 Bluetec Hybrid, jonka nelisylinterisen dieselin pitäisi tuottaa vain 115 g/km:n hiilidioksidipäästöt. Se on saatavilla heti S-sarjan myynnin aloituksen myötä. Myös bensapuolella tarjotaan S 400 Hybridiä, jossa on 306-heppainen V6.

Tämä strategian etuna on se, että sylinterilukuja voidaan pienentää. Nykyään kuutoskoneelta onnistuu helposti se, mihin tarvittiin ennen kahdeksan sylinteriä.

”Pistokehybridillä voi ajaa paikallisesti nollapäästöillä, ja autossa on veekasin teho ja vaikuttava vääntö”, Weber kuvailee, kun hän ajaa äänettömästi Sindelfingenin keskustan läpi matkalla takaisin tehtaalle.

Auto on nyt äänetön, mutta jääkö se sellaiseksi vai tuleeko Mercedes tekemään siihen keinotekoisen äänen?

”Monissa maissa, kuten mm. USA:ssa hiljaa ajettaessa toimiva äänigeneraattori on pakollinen. Tulemme tietysti tarjoamaan autoon sellaisen”, Weber sanoo.

Erikoinen virka-ajomme lähestyy loppuaan, ja ajamme takaisin 50.1-rakennukselle. Kanttiinin edessä on edelleen päällä työntekijöiden bileet. He maksavat itse juomansa, ja tuotot käytetään hyväntekeväisyyteen. Myös tämä on uuden ajan merkki.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.