Mersu tarjoili luksusta Detroitissa

13.01.2014 | TL-verkkotoimitus
Mersu tarjoili luksusta Detroitissa

Mercedes-Benz esitteli Detroitin autonäyttelyssä pitkäakselivälisen Mercedes-Benz S 600 -auton. Malli jatkaa jo vuonna 1963 julkaistusta 600-mallista (W 100) alkaneita perinteitä.

Tyyppimerkintä 600 on perinteisesti varattu Mercedes-Benzin huipputuotteille, eikä tulokas yhtiön mukaan tee poikkeusta: mallin V12-kaksoisturbomoottori tarjoaa huippuluokan teho-vääntö-yhdistelmän, ja moottorin iskutilavuus on noussut edeltäjän 5513 cm3:stä 5980 kuutiosenttimetriin. Samalla keskikulutus on pudonnut 21 prosenttia ja on vähimmillään 11.1 litraa aikaisemman 14.1 litran asemasta.

S 600:n kaksoisturbomoottorin rakenne perustuu muun muassa täysalumiiniseen kampikammioon, teräksisiin kiertokankiin, taottuun teräksiseen kampiakseliin ja mäntiin, uuteen moottorin ohjausyksikköön, kaksoiskipinäsytytykseen sekä 3-venttiiliteknologiaan (kaksi ilman sisäänottoventtiiliä ja yksi pakoventtiili).

Vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa LED ILS -valojärjestelmä, Magic Body Control -alusta Road Surface Scan -toiminnolla sekä Driving Assistance Package Plus -varustepaketti, joka koostuu esimerkiksi aktiivisesta kaista-avustimesta, BAS Plus -hätäjarrutusavustimesta risteysavustimella sekä Pre-Safe-jarrujärjestelmästä.

Mercedes-Benzin S-sarjaan on maaliskuusta lähtien tulossa uusia lisävarusteita. Näitä ovat keskikonsolin touchpad-kosketuslevy, jota käytetään kirjain- ja numeromerkkien kirjoittamiseen ja auton infotainment-järjestelmän toimintojen ohjaamiseen sekä head-up-display-näyttö. Lisävarusteena on tarjolla myös lämmitettävä tuulilasi. Collision Prevention Assist Plus -järjestelmä kykenee nyt jarruttamaan autoa automaattisesti aina 200 km/h tuntinopeuksiin saakka, jos edessä on hitaampi tai pysähtynyt ajoneuvo.

Uusi C-sarja

Samassa tilaisuudessa esiteltiin myös uudistunut C-sarja (kuvassa). Kyseessä on merkin mukaan sen tärkein myyntimalli, ja auton neljännen sukupolven malli tarjoaa ennätysalhaisen ilmanvastuksen ja jopa 20 prosenttia vähentyneet kulutuslukemat.

C-sarjan akseliväli on nyt 2840 milliä (+ 80 mm), pituus 4686 milliä (+ 95 mm) ja leveys 1810 milliä (+ 40 mm). Tavaratilan kokokin on kasvanut 480 litraan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Auton hybridirakenteinen kori on noin 70 kiloa kevyempi kuin perinteinen teräskori, ja koko auto noin 100 kiloa kevyempi edeltävään C-sarjan malliin verrattuna. Painonsäästön ansiosta keskikulutus on pudonnut jopa 20 prosenttia, vaikka teho- ja vääntöarvot ovat entisellään. Alumiiniosien käyttö on lisääntynyt 9:stä 48 prosenttiin korin komponenteista.

Kojelauta ja keskikonsoli on suunniteltu kokonaan uudelleen, ja materiaaleina käytetään aitoa puuta, metallia ja nahkaa. Kaikkiin varustetasoihin kuuluu 3-puolainen ohjauspyörä, joka on varustettu 12 toimintopainikkeella. Keskelle kojelautaa on sijoitettu monitoiminäyttö, jonka halkaisija on joko 7 tai 8,4 tuumaa. Keskikonsolista löytyy varustetasosta riippuen kätevä tietokoneista tuttu touchpad. Uutta C-sarjassa on myös HUD- eli head-up-display -heijastusnäyttö, jonka koko on 21 x 7 senttiä.

C-sarjaan on aloitusvaiheessa tarjolla yksi diesel- ja kaksi bensiinimoottoria. Kaikissa niissä – kuten myöhemmin myyntiin saatavissa uusissa moottoreissakin – on vakiona ECO start/stop-toiminto sekä Euro 6 -päästötaso. Kulutuslukemat ovat jopa 20 prosenttia aikaisempaa pienemmät.

Moottorivalikoima laajenee myöhemmin 1,6-litraisella dieselmoottorilla, joka on tarjolla kahtena tehoversiona: 85 tai 100 kW (115 tai 136 hv, 280 tai 320 Nm). Tarjolle tulee myös uusin kehitysversio 2,2-litraisesta dieselmoottorista. Bensiinimoottoreiden valikoimaan lisätään viisi nelisylinteristä moottoria tehoiltaan 115–175 kW (156–238 hv). Mallistoon saadaan myös hybridimalli C 300 BlueTec Hybrid, jonka nelisylinterinen dieselmoottori ja kompakti sähkömoottori tarjoavat 150 + 20 kW tehon (204 + 27 hv) kulutuksen jäädessä ainoastaan 3,9 litraan/100 km.

Malliin on edelleen tarjolla kaksi vaihtoehtoista keulailmettä: urheilullinen etusäleikkö, jossa Mercedes-tähti on sijoitettu keskelle, sekä Exclusive-varusteversion keulailme, jossa tähti on nostettu konepellin etureunaan.

C-sarjan sedanin vakiovarusteena on teräsjousitus, jonka vaihtoehtona on ensimmäistä kertaa tässä kokoluokassa Airmatic-ilmajousitus etu- ja taka-akselille. Tällöin kuljettajan käytössä on neljä vaimennustasoa: Comfort, ECO, Sport sekä Sport Plus. Attention Assist -vireystila-avustin on vakiovaruste uudessa C-sarjassa. Valinnaisvarusteisiin kuuluu Distronic Plus -etäisyysavustin, jossa mukana ohjausavustin ja Stop&Go Pilot. Toinen uusi lisävaruste on Bas Plus -hätäjarrutusavustin, jossa mukana risteysavustin.

Lue myös uuden C-sarjan koeajoraporttimme. Pääsimme rattiin jo paljon ennen muita.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.