Mersun C-luokka muodostaa oman luokkansa

17.01.2014 | Sebastian Renz / AMS
Mersun C-luokka muodostaa oman luokkansa

Mercedes-Benzin uusi C-luokka paljastettiin viime vuoden lopulla kaksi kuukautta ennen virallista esittelyä ja neljä kuukautta ennen markkinoille tuloa. Mutta pelkästään tämä ei ole melkein perinteiden mukaista – entisten aikojen Baby-Benz saa jälleen kerran mallihierarkian horjumaan.

Ushido täytti 8. joulukuuta 31 vuotta. 80-luvun alussa Ushido oli todellinen tähti, koska tämä nimi koristi ensimmäisen Baby-Benzin prototyyppien perää. Näin auto yritettiin naamioida japanilaiseksi. Ushidon vuoksi salavalokuvaajat hytisivät vuosikausia kylmyydessä Skandinavian puskien takana. Kun he olivat vihdonkin saaneet auton linssiinsä, se sai Saksan kuohunnan valtaan: niin moderni, epätavallinen ja tiukasti aerodynamiikan ehdoilla suunniteltu. Kun nykyään näemme W201-mallisarjan Mercedes 190:n, tulee pohdittua, miltä sen sitten olisi pitänyt näyttää. Ja sama koskee oikeastaan nykyään auton lapsenlasta jo monessa alenevassa polvessa, eli W205-korityypin uutta C-luokkaa.

190:stä piti tulla aikoinaan tyypillinen Mercedes, ja siitä tulikin prototyyppinen merkkinsä edustaja. Jokaisen sitä seuranneen sukupolven muotoiluesikuvana toimi S-luokka, ja myös naamioimattoman uuden C-luokan ensimmäisissä kuvissa näkyy pieni S-sarja. Auto esitellään virallisesti vasta tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä. Se sopii 4,70 metrin pituutensa myötä hyvin siihen koloon, joka jää vielä jäljelle alhaalta tunkevan, 4,63 metrin mittaisen CLA:n ja 4,88 metrin pituisen E-luokan väliin. C-luokka on muuten saavuttanut sellaisen pituuden, joka oli vielä W123-mallisarjan aikoihin ylemmän keskiluokan tunnusmerkki.

Paljon kevyempi ja vielä turvallisempi

C-luokan tapauksessa auton suuremmat mitat eivät kuitenkaan ensimmäistä kertaa tarkoita myös suurempaa painoa. Mersun insinöörit ovat omien sanojensa mukaan säästäneet 100 kiloa. Tätä tavoitetta varten alumiinin osuus on nostettu edeltäjämallin yhdeksästä prosentista 48:aan, eli se on nyt yli viisi kertaa aiempaa suurempi. Jo pelkästään alumiinin ja teräksen sekoituksesta valmistettu korikehikko säästää 70 kiloa, ja lisäksi melkein kaikki korikehikkoon kiinnitettävät osat sekä katto ovat alumiinia. Kevytrakenteille pohjautuvan C-luokan pitäisi siis painaa noin 1300 kiloa.

Koska kevytrakenteet yhdistetään aina älykkyyteen, ne laskevat C:n kulutusta jopa 20 prosentilla ja parantavat törmäysturvallisuutta. Paremman turvallisuuden vuoksi insinöörit ovat pakanneet melkein kaikki S-luokan ajoavustimet C-sarjaan. Niihin kuuluvat etäisyyden säilyttävä vakionopeudensäädin osittain itsenäisellä ruuhka-ajotoiminnolla (60 km/h:n nopeuteen asti), Presafe-järjestelmä kaupunkiajoon tehdyllä hätäjarrutussysteemillä ja jalankulkijoiden tunnistuksella sekä liikennemerkkiavustin väärinajovaroittimella.

Tuulilasissa olevan stereokameran, kahden lähi- sekä yhden keski- ja kaukoaluetutkan avulla C-luokka tunnistaa edessä menevät, poikittain liikkuvat, vastaantulevat tai takaa lähestyvät autot. Tämän joka suuntaan ulottuvan turvan lisäksi autoon saa nyt myös mukavuutta parantavia lisävarusteita, kuten osittain automaattisen poikittais- ja pitkittäissuuntaisen parkkeeraamisen hallitsevan pysäköintiassistentin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Enemmän pitoa ja mukavuutta

Kuulostaako tämä kaikki jo vähän liialliselta huolenpidolta? Ei pelkoa, C-luokan kuskista näin hyvin huolehtiminen ei tarkoita, että hänellä ei saisi olla enää hauskaa. Asia on ihan päinvastoin, koska takavetoisessa sedanissa painotetaan dynamiikkaa enemmän kuin koskaan ennen. Tämä koskee esimerkiksi muotoilua ja nopeampaa käyttölogiikkaa sekä touchpadia, mutta ennen kaikkea auton käsiteltävyyttä. Tätä varten siinä on uusi nelitukivartinen etuakselisto, jossa pyöränripustus ja joustintuki on erotettu toisistaan. Näin pyörän camber-kulma pääsee muuttumaan joustoliikkeen aikana, jolloin suurempi osa renkaan kulutuspinnasta on tiessä kiinni. Tämän pitäisi parantaa pitoa, ohjauksen tarkkuutta sekä ketteryyttä.

Jos mukavuusalustan ketteryys ei riitä, voi valita Avantgarde-version hieman jäykemmän alustan, 15 millillä madalletun urheilualustan tai Airmatic-ilmajousituksen. Siinä on neljä adaptiivista moodia, eli mukavuusasento, Eco, Sport ja Sport+ sekä tasonsäätö etu- ja takapäässä, ja Mercedes mainostaa ilmajousitusta lajinsa ensimmäiseksi keskiluokan autoissa. Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että Citroën GS:ssä oli kaasunestejousitus jo vuonna 1970, eli vielä pystylyhtymersun aikoihin. Uuden C-luokan ilmajousituksen aikaansaama tulos on kuitenkin varmasti eri luokkaa.

C-luokka tulee myyntiin 15. maaliskuuta 170-heppaisena 220 CDI:nä sekä 156- ja 184-hevosvoimaisina 180- ja 200-bensamalleina. Lisää moottoreita tulee tarjolle kolme kuukautta myöhemmin, ja niiden joukossa on myös Renault-yhteistyön tuloksena syntyneitä koneita. Hieman kauempana tulevaisuudessa odottavat vielä 450-heppaisella nelilitraisella tuplaturboahdetulla veekasilla varustettu AMG-malli sekä hybridi, ja joskus luvassa on mahdollisesti jopa C:n polttokennomalli. Lisäksi yhdeksänvaihteinen automaatti tulee korvaamaan seitsemänvaihteisen version.

Emme ole vielä edes maininneet farkkumallia (syyskuusta alkaen) sekä coupéa (vuodesta 2015 alkaen), ja myös avomalli on todennäköisesti tulossa.

Kun Ushido joutui olemaan vielä aivan yksin (190-mallia sai vain porrasperäisenä vuosina 1982-1993), C muodostaa kaikkien versioidensa myötä ihan oman luokkansa.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.