Mersun C-sarjan farmarin hinnat alkaen 42 787 euroa – Suomessa syyskuussa

24.07.2014 | TL-verkkotoimitus

Mercedes on paljastanut C-sarjan farmarin hinnat ja monia teknisiä tietoja. Edistystä edelliseen sukupolveen on tapahtunut jokaisella osa-alueella.

”C-sarjan farmari ei ole ainoastaan äärimmäisen käytännöllinen automalli laajan ja muunneltavan tavaratilansa ansiosta. Se näyttää myös suuntaa oman segmenttinsä turvallisuuden, taloudellisuuden ja mukavuuden parantamisessa”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Dr Thomas Weber korostaa.

Jo aikaisempi C-sarjan farmari on osoittautunut huikeaksi menestykseksi, sillä vuonna 2007 esiteltyä mallia on myyty yli 400 000 kappaletta. Vuonna 2011 C-farmari äänestettiin vuoden yritysautoksi Saksassa. Daimler AG on investoinut C-sarjan tuotantoon kaksi miljardia euroa vuosina 2014–2015, josta yli puolet kohdistuu mallia valmistavaan Bremenin tehtaaseen tämän vuoden aikana.

Mitat: akseliväli 80 milliä pidempi kuin ennen, joustavat istuinjärjestelyt

C-sarjan farmari on kasvanut malliuudistuksessa merkittävästi. Akseliväli on nyt 2840 millimetriä (+80 mm), pituus 4702 mm (+96 mm) ja leveys 1810 mm (+40 mm). Takamatkustajien jalkatilat ovat näin 45 mm aikaisempaa suuremmat. Tavaratila on perusmuodossaan 490 litran (+5 l) suuruinen, mutta vetää enimmillään jopa 1510 litraa (+10 l).

Matkustamon muunneltavuus ja käytännöllisyys on lisääntynyt merkittävästi. Takaistuinten selkänojat taittuvat nyt suhteessa 40:20:40 entisen 60:40-jaon sijaan. Autoon saadaan näin erilaisia istuinratkaisuja 2-paikkaisesta aina 5-paikkaiseen versioon saakka. Takaistuinten selkänojat taittuvat sähköisesti alas napin painalluksella. Lisävarusteena on tarjolla automaattinen Easy Pack –takaluukku, johon saa myös hands free –toiminnon.

Moottorit: Jopa 20 prosentin säästöt kulutuksessa, tulossa myös hybridiratkaisuja

C-sarjan farmarin moottorit kuluttavat jopa 20 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin ennen. Eco start/stop-toiminto on vakiovaruste. Nelisylinteristen dieselmoottorien teho vaihtelee 85–150 kW:n (115–204 hv) välillä. BlueTEC-mallit on varustettu SCR-katalysaattoriteknologialla.

Bensiinimoottoreita on niin ikään neljä, joista kolme on neli- ja yksi kuusisylinterinen BlueDirect-voimanlähde. Tehot vaihtelevat 115–245 kW:n (156–333 hv) välillä.

C-farmariin on tarjolla jatkossa myös hybridiratkaisuja. C 300 BlueTEC Hybrid yhdistää nelisylinterisen diesel- ja kompaktin sähkömoottorin, jotka yhdessä tarjoavat 150 + 20 kW:n (204 + 27 hv) tehon. Kulutus jää kuitenkin vain 3,8 litraan/100 km ja CO2-päästöt 99 grammaan/km. Toinen hybridivaihtoehto on plug-in-malli C 350 Hybrid, jossa tehoa on tarjolla 150 + 50 kW.

C-sarjan farmarissa vakiovarusteena on teräsjousitus, jonka vaihtoehtona on Airmatic-ilmajousitus etu- ja taka-akselille. Tällöin kuljettajan käytössä on neljä vaimennustasoa: Comfort, ECO, Sport sekä Sport Plus. Airmaticin ominaisuuksiin kuuluu myös alustan automaattinen tasonsäästö auton painon ja matkustajamäärän mukaan sekä alustan madallus moottoritienopeuksissa.

Rakenne: lähes puolet korirakenteista alumiinia, 65 kilon painonsäästö

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

49 prosenttia uuden C-sarjan farmarin korista on valmistettu alumiinikomponenteista. Tämä on vähentänyt auton painoa 65 kiloa. Alumiini-hybridirakenteiden hyödyntäminen on merkinnyt haastetta liitosteknologialle, koska terästä ja alumiinia ei voi hitsata yhteen.

Mercedes-Benz hyödyntääkin – ensimmäisenä autonvalmistajana maailmassa – ImpAcT-teknologiaa, jossa osat liitetään toisiinsa ruiskutusteknologialla. Näin saadaan aikaan äärimmäisen lujia ja kevyitä rakenteita. Korin osat liitetään lopuksi toisiinsa servopuristimilla. Teräs- ja alumiiniosien kiinnityksissä hyödynnetään lisäksi itse porautuvia ja kiertyviä niittejä sekä ruuveja.

Koko autontuotannon energiankulutus valmistuvaa ajoneuvoa kohti on vähentynyt yli 30 prosenttia edellisen C-farmarin tuotantoon verrattuna. Suurin tekijä tämän saavutuksen takana on äärimmilleen optimoitu korinmaalausteknologia. Auton katto puolestaan kiinnitetään muuhun koriin nyt ensimmäistä kertaa itse kokoonpanolinjalla.

Varustelu: kaksi keulailmettä, modernit avustus- ja hallintajärjestelmät

Uuteen C-sarjan farmariin on saatavana kaksi vaihtoehtoista keulailmettä: urheilullinen etusäleikkö sekä Exclusive Line –varustetason mukainen etusäleikkö, jolloin Mercedes-tähti on nostettu ylös keulalle. Matkustamon laatu- ja viimeistelytaso ovat tuttuja jo C-sarjan sedanista.

Kojelaudan materiaaleina käytetään aitoa puuta, metallia ja nahkaa, jotka luovat autolle sen tyypillisen dynaamisen modernin ja urheilullisen ilmeen. Kaikkiin varustetasoihin kuuluu 3-puolainen ohjauspyörä, joka on varustettu 12 toimintopainikkeella.

Keskelle kojelautaa on sijoitettu monitoiminäyttö, jonka halkaisija varustetasosta riippuen on joko 7 tai 8,4 tuumaa (17,7 tai 21,3 cm). Keskikonsolista löytyy kätevä tietokoneista tuttu touchpad-kosketuslevy, jota käytetään kirjain- ja numeromerkkien kirjoittamiseen ja auton infotainment-järjestelmän valikkojen ohjaamiseen.

C-sarjassa on myös HUD- eli head-up-display-näyttö, jonka koko on 21 x 7 senttiä. Virtuaalinen, 480 x 240 pixelin tarkkuudella näkyvä kuva muodostuu noin kahden metrin päähän kuljettajan eteen. HUD-kuvassa näkyvät auton nopeus, voimassa oleva nopeusrajoitus, navigointiohjeet sekä auton avustinjärjestelmien välittämät viestit.

Mercedes-Benz esittelee Euroopassa C-sarjan farmarin ja aikaisemmin CLS:n yhteydessä uuden Mercedes connect me –palvelupaketin. Tätä varten autoon on asennettu valmiiksi toimintomoduuli ja SIM-kortti.

Yhteyden kautta tarjolla ovat auton hätäpuheluvalmius sekä huolto- ja matkan keskeytyspalvelut. Vakiovarusteisiin kuuluvat Attention Assist –vireystila-avustin sekä Collision Prevention Assist Plus –törmäyksenestoavustin.

C-sarjan farmarin aloitushinta Suomessa on 42 787 euroa (C 180 T). C 200 T –malli maksaa 44 934 euroa. C-sarjan farmari saapuu Suomen markkinoille syyskuussa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.