Miksi moottoriteiltä puuttuvat keskikaiteet?

08.09.2013 | Tapio Ketonen
Miksi moottoriteiltä puuttuvat keskikaiteet?

Muutamia vuosia sitten Lahdentiellä Koivukylän liittymän kohdalla tapahtui onnettomuus, jossa huumepöllyssä ajanut mies päästi autonsa karkaamaan ensiksi asfaltilta soralle tien oikealla reunalla, ja sieltä auto kimposi keskinurmikon yli suoraan vastakkaiseen suuntaan ajaneen auton eteen.

Kun Helsinkiin johtavilla moottoriteillä auto karkaa vastaantulijoiden ajoradalle, seurauksena on yleensä raju törmäys. Liikenne on niin vilkasta, että on vain sattumaa, jos kohdalle ei satu vastaantulijaa.

Niinpä onkin syytä ihmetellä, miksi moottoriteiltä puuttuvat keskikaiteet.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Niissä kohdissa, joissa ajoradat ovat aivan vierekkäin, sellaiset on, mutta ne olisivat tarpeen myös Lahdenväylän kaltaisilla vilkkailla teillä, joilla ajoradat ovat etäämmällä toisistaan. 10–15 metriä ruohikkoa ei estä autoa syöksymästä päin vastaantulijaa.

Kommentti on julkaisu aiemmin Tuulilasin numerossa 11/2013.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.