Miksi useimmat nykyautot ovat etuvetoisia?

15.08.2014 | TL-verkkotoimitus
Miksi useimmat nykyautot ovat etuvetoisia?

Bemarikuski ihmettelee autojen etuvetoisuutta.

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Olen jo pitkään ihmetellyt sitä, miksi lähes kaikki uudet tavallisen kansan ostettavissa olevat autot ovat etuvetoisia. Jopa Mercedes-Benzin A-sarja ja Lexuksen CT ovat etuvetoisia. C-segmentissä ainoa takavetoinen vaihtoehto on BMW:n 1-sarjalainen, joka onkin ajo-ominaisuuksiltaan loistava - ennen kaikkea takavedon ansiosta. Se on ainoa takavetoinen auto, jonka halvimman version saa uutena hiukan alle 30 000 eurolla. Sitä seuraavat takavetoiset ovat sitten lähtöhinnaltaan 40 000 euron tuntumassa, ja yläraja on taivaissa. Vastaavasti juuri mikään etuvetoinen auto ei maksa suunnilleen 50 000:ta euroa enempää.

Me rattimiehet tiedämme, että etuvetoisella autolla on taipumus vedellä mutkissa ja aliohjautua. Näin on myös uusissa autoissa, vaikka muuta yritetään väittää. Olen koeajanut mm. uusia Volvoja, Audeja ja etuveto-Lexuksen. Sekä kilpa-autot formuloista lähtien että urheilu- ja edustusautot (ylipäänsä maailman parhaat autot) ovat takavetoisia. Miksi etuvetoa suositaan niin paljon, vaikka se heikentää ajettavuutta ja ohjaustuntoa? Onko syynä yksinkertaisesti autotehtaiden kustannusten karsiminen (etuveto tulee halvemmaksi, kun ei tarvitse rakentaa kardaaniakselia)? Vai onko markkinatutkimus paljastanut, että ihmiset eivät oikeastaan haluakaan autoltaan dynaamista ajettavuutta? Liukkauden pelkokaan ei riitä syyksi, koska valtaosa maailman autoilijoista asuu alueilla, joilla ei juuri koskaan sada lunta."

Ketonen vastaa:

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

"On totta, että kilpa-autot ovat takavetoisia silloin kun eivät ole nelivetoisia. Renkaan ja tien välissä on käytettävisä vain tietty rajallinen määrä kitkaa, ja parhaaseen tulokseen päästään jakamalla nämä tehtävät tasan. Takapyörille on luontevinta antaa päätehtäväksi autoa kuljettavan voiman siirtäminen tiehen eli nopeuden lisääminen, etupyörille taas auton kulkusuunnan muuttaminen eli ohjaaminen. Toki takapyörätkin osallistuvat tähän ohjaamiseen ja vielä paljon suuremmassa määrin kuin yleensä ymmärretään.

Kilpa-autojen tarve on maailmassa kuitenkin erittäin vähäinen. Jos aivan suora ttarve olisi ainoa syy valmistaa kilpa-autoja, tuskinpa niitä monessa pajassa tehtäisiin. Automerkkien tarve mainostaa itseään ja osaamistaan saa ne kuitenkin maksamaan tästä aiheutuvat ylimääräiset kustannukset. Toki myös kauniiden ja rikkaiden turhamaisuus pitää yllä kilpa-autoja jäljittelevien mutta katukäyttöön myytävien urheiluautojen pientä joukkoa, joiden valmistus on erittäin kannattavaa.

Valtaosa autoista valmistetaan kuitenkin aivan..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.