Milloin mahtaa postilaatikosta kolahtaa takaisinkutsu?

15.03.2014 | TL-verkkotoimitus
Milloin mahtaa postilaatikosta kolahtaa takaisinkutsu?

Onko Volkswagen tehnyt parannuksia ketjukoneisiinsa?

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Onko tietoa miten pitkään VW TSI moottorin jakopään uudempi versio ketju ja kiristin kestää vai hajoaako ennen 100 000km? Tehdas ei ole minun tietääkseni tehnyt mitään ratkaisevaa parannusta ketjukoneisiin, vaikka olisi enemmän kuin aihetta tehdä muutostyö.

Ottaa voisi mallia miten japanilaiset ovat jakopään rakentaneet. Uusia jakohihnalla varustettuja moottoreita ei ole vielä tietääkseni rikkoutunut ainakaan jakopään pettäessä."

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tapio Ketonen vastaa:

"Volkswagen-konsernin TSI-moottoreissa varsinainen ongelma on ollut kiristimen rakenne, joka on päästänyt ketjun löystymään liiaksi. Kun tähän on yhdistynyt ketjunvalmistajan käyttämien liian kuluneiden stanssityökalujen aikaansaama ketjun venyminen ketjulenkkien reikiin jääneiden purseiden kulumisen takia, seurauksena on ollut ketjun hyppääminen hampaiden yli. Ymmärtääkseni uudentyyppinen eli löystymisen estävä kiristin olisi pystynyt estämään nuo turhan yleiset vauriot.

Tähän saakka jakoketjun kiristin on..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.