Mini Clubman Concept – Golf-sarjan haastaja

03.04.2014 | Jens Dralle / AMS

Miniltä on totuttu näkemään kaikkea mahdollista ja usein myös hauskaa – jarrulevyjä Englannin lipun väreissä tai ehkäpä biljardipöytä keskikonsolissa. Mutta onko Mini nyt oikeasti tehnyt VW Golfin kilpailijan?

Minin muotoilusta vastaava Anders Warming ei näytä kuitenkaan pilailevan: ”Miksi ei? Mehän toimme ensimmäisellä uudella Minillä eloa tylsään pikkuautosegmenttiin, ja se voisi onnistua Clubman-konseptin kaltaisella autolla myös isommassa autoluokassa”.

Vaikka auto on vielä konsepti, ”Berry Red” -värinen neliovinen auto lyö jo lukkoon vuonna 2015 myyntiin tulevan seuraavan Clubmanin mitat: se on 4,22 metriä pitkä, 1,84 metriä leveä ja 1,45 metriä korkea. Tämän myötä mitat ovat 26, 17 ja kaksi senttiä suuremmat kuin nykymallissa. Golf on kolme senttiä pidempi, neljä senttiä kapeampi ja yhtä korkea.

”Auton ei tarvitse olla hillitty vain siksi, että siitä on haluttu tehdä perheauto”, Warming kommentoi ja takaa luokan normaalitasoa vastaavat sisätilat.

Tämän haluaisi uskoa, mutta näyttelyauton tilaa vievät penkit estävät lopullisen arvion tekemisen. Autossa on joka tapauksessa enemmän tilaa kuin nykymallissa, mikä ei juuri yllätä. Käytännöllisyyshän on ollut Clubmanille tähän asti yhtä tärkeää kuin Eurooppa briteille. Takapenkkiläiset saavat nyt astua arvokkaasti autoon sisään tavallisten ovien kautta, ja takaovet on molemmilla kyljillä. Uudessa mallissa on tosin myös käytetty Split Doors -pariovia auton perässä. Ne ulottuvat pitkälle kattoon ja helpottavat tavaroiden lastaamista.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Warming ja hänen tiiminsä ovat käyttäneet sisustassa reilusti puvuista tuttua tweed-kangasta, ja siellä on myös hillityn tummaa ja avosyistä saarnipuuta, jonka kuvio hohtaa sinisävyisenä. Sisätilojen kokonaisia pintoja on valaistu värikkäästi takaapäin, ja Minille tyypillisissä ”toggles”-katkaisimissa on käytetty patinoitunutta metallia.

Koska käytännöllisyys on kuitenkin tyylikkyyttä tärkeämpää Golf-luokassa, Warmingilla on vielä lisävalttikortteja hihassaan. Hän kehuu auton rakenteen mahdollistavan erittäin hyvän näkyvyyden ulospäin pystyjen ja melko ohuiden A- sekä D-pilareiden myötä, ja Clubmanin etulokasuojissa olevista pokkauksista on Warmingin mukaan apua autoa pysäköitäessä.

Hän vaikenee ainoastaan tavaratilan vetoisuudesta. Konseptiauton takaluukun lattia on läpinäkyvä, ja sen alla on muodikkaita asusteita Minin tyylikkäälle omistajalle. Mitään muuta emme olisi odottaneetkaan.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.