Minin tavoitteena tuplaus

08.01.2014 | Timo Nurmi
Minin tavoitteena tuplaus

Uusi Mini saapui Suomen kamaralle viime vuoden lopulla, tosin vain yhden esittely-yksilön voimalla. Auton varsinainen lanseeraus on maaliskuussa.

Minin maahantuojan BMW Suomen toimitusjohtaja Mia Miettinen arvioi, että uuden sukupolven myötä realistinen tavoite on myynnin tuplaaminen. Vuoden 2013 tammi-lokakuussa Minejä myytiin Suomessa vajaat kaksi ja puoli sataa, joista melko tarkkaan puolet Countrymania ja puolet perus-Minin Cooper-versiota.

Vajaan vuoden päästä syksyllä myyntiin tuleva viisiovinen hatchback-Mini on kasvun tavoittelussa oleellisen tärkeä. Sen avulla Minin ystäviksi haetaan toden teolla muitakin kuin sinkkuja ja lapsettomia pariskuntia. Mia Miettisen mukaan Mini voi jatkossa olla nykyistä selkeämmin valinta myös työsuhdeautoksi.

Mini-heimon laajentamisyrityksissä käytetään perusteina mm. auton entistä parempia tiloja ja kohentunutta varustelua. Viestiä aiotaan viedä perille auton nuorekkaan olemuksen mukaisesti mm. sosiaalisessa mediassa. Aika näyttää, leviääkö Minin suosio laajemmalle vai ovatko Eira ja Ullanlinna jatkossakin Minin vahvimpia myyntialueita Helsingissä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Myös myyntipisteiden ulkoiseen olemukseen satsataan. Helsingin Herttoniemeen Autotalo Laakkosen myymälän yhteyteen rakennetaan Minin brandi-imagon mukainen "black box design" -esittelytila. Maahantuojan tavoitteena on myös kasvattaa Minin jälleenmyyntiverkostoa; tällä hetkellähän Minejä myydään vain kolmesta pisteestä. Mia Miettinen arvioi, että 5–6 myyntipistettä olisi sopiva määrä Suomen kokoiseen maahan.

Lue kattava raportti Minin neljännen sukupolven lanseerauksesta Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 16/2013.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.