Ministä neliovinen maksiversio

09.08.2014 | Jörn Thomas / AMS
Ministä neliovinen maksiversio

Neljä ovea, enemmän tilaa, mutta edelleen hauska ajofiilis – neliovinen Mini lähtee valloittamaan näiden lupausten myötä syksystä alkaen premium-luokan pikkuautojen markkinoita.

Kuunnelkaa tarkkaan ympärillenne, jos satutte joskus piipahtamaan Englannin Birminghamissa sijaitsevalla Lodge Hillin hautausmaalla. Ilmoille kantautuu välillä hiljainen nauru tuulessa suhisevien puiden lehtien lisäksi. Nauru kertoo alkuperäisen Minin keksijän, Sir Alec Issigonisin ilosta. Hän on vielä haudassakin innoissaan siitä, kuinka mahtavasti Issigonisin luoman ketterän tilaihmeen konsepti on kehittynyt. Pacemanin suhteen hän joutui tosin ehkä haukkomaan vähän henkeä, koska jokainen uusi sukupolvi vaatii hieman tottumista. Tämä koskee myös Minin nykyistä, neljännen polven versiota.

Kaksiovista hatchbackia seuraa lokakuusta alkaen neliovinen malli, joka on Saksassa 900 euroa perusversiota kalliimpi. Onko se siis uusi Clubman? Ei ole. Tulevassa Clubmanissakin on neljä ovea entisten kolmen sijasta, ja ovet ovat jopa aivan tavallista mallia, mutta autosta tulee yhtä pykälää suurempi. Siinä käytetään Countrymanin, BMW X1:n ja kumppaneiden uutta perusrakennetta. Tämän sukuhaaran on tarkoitus kilpailla entistä enemmän kompaktiluokan, eli Golfin ja vastaavien autojen kanssa.

Pienemmällä neliovisella mallilla on vähän helpommat oltavat. Se pysyy nelimetristen premium-autojen turvallisessa satamassa, jossa Miniä odottaa lähinnä Audi A1. Autot ovat kuitenkin luonteeltaan hyvin erilaisia, joten aivan suoria kilpailijoita ne eivät ole. Audi on pienimmätkin yksityiskohdat huomioon ottava insinöörityyppi, kun taas Minissä on edelleen kapinahenkeä selvästä modernisoinnista ja kahdesta lisäovesta huolimatta.

Enemmän polvitilaa

Autosta on tullut suurempi. Se on 16 senttiä pidempi ja sentin korkeampi, ja akseliväli on kasvanut seitsemällä sentillä. Ne on hyödynnetty suoraan takapenkkiläisten polvitiloihin.

Kasvu on huomattavaa, koska neliovinen malli tarjoaa kaksiovisen ahtauden sijasta siedettävät tilat ja tarpeeksi liikkumavapautta joka suuntaan. Takapenkki tuntuu jämäkältä istua, ja selkänojan kallistuskulmaa pystyy säätämään.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tavaratila on kasvanut kolmanneksella (eikö se kuulostakin paremmalta kuin 67 litraa?) 278 litraan. Tämän myötä käytännöllisempi Mini asettuu tarkalleen Audi A1:n ja VW Polon väliin. Sama koskee tilan kokonaisvetoisuutta, joka on nyt 941 litraa. Autoa ei voi ainakaan moittia epäkäytännölliseksi lifestyle-leluksi. Siinä on kylläkin aika vähän säilytyslokeroita, mutta takapenkin pystyy kaatamaan kahdessa osassa ja tavaratilan pohjan korkeuttakin voi säätää.

Tehokas diesel on uutta

Tästä huolimatta parhaat oltavat on etupenkillä kaikkien Minien tavoin. Etuistuimet mukautuvat hyvin vartalon muotoihin, ja ratista saa hyvän otteen. Siinä on kattavat säätövarat, ja melkein jokainen löytää itselleen sopivan ajoasennon. Autossa on aiempaa informatiivisemmat mittarit, ajanmukaiset verkottumismahdollisuudet ja pirteät grafiikat. Käytettävyys on iDriven ansiosta selkeämmin jäsenneltyä, ja lisäksi Mini tarjoaa vielä kolme ajomoodia.

Kaikki on siis samoin kuin kaksiovisessa versiossa, jonka kanssa pitkä malli jakaa myös moottorivalikoimansa. Siinäkin on siis BMW-konsernin uudet moottorit, joissa yhden sylinterin iskutilavuus on puoli litraa. Erityisesti molemmat kolmisylinteriset koneet tarjoavat bensa- ja dieselversioina upean yhdistelmän hienostuneisuutta ja vääntöä. Tuore tapaus on uusi kaksilitrainen diesel, jonka 170 hevosvoiman teho ja 360 newtonin vääntö lupailevat rentoa surffailua voiman harjalla. Tämän koneen pariksi sopii hyvin myös automaatti, koska modifioitu Aisinin valmistama kuusivaihteinen laatikko vaihtaa ripeästi.

Ja kuinka maksi-Mini taipuu mutkiin? Oletamme, että se on pidemmän akselivälin vuoksi vähän rauhallisempi kuin kaksiovinen malli ja myös hieman raskaamman tuntuinen suuremman painonsa vuoksi. Todennäköisesti auto on myös hitusen mukavampi. Se on kuitenkin edelleen niin minimäinen, että Sir Alecilla on vastaisuudessakin syytä nauruun.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.