Miten kilometrivero iskee käytettyihin? – "satelliittiverotouhussa on kysymys tulonsiirrosta köyhiltä rikkaammille"

21.01.2014 | TL-verkkotoimitus
Miten kilometrivero iskee käytettyihin? – "satelliittiverotouhussa on kysymys tulonsiirrosta köyhiltä rikkaammille"

Miten kaavailtu kilometrivero vaikuttaa nykyiseen autokantaa?

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Mieltäni on jo pitkään askarruttanut yksi kysymys tästä paljon puhutusta kilometriverosta. Tällä hetkellä kun puhutaan VAAN ja AINOSTAAN siitä, että kuinka paljon esim. uudella Ford Fiestalla tai Volvo XC60 D5 mallin kilometritaksat olisivat. Mutta onko kukaan kysynyt, kuinka paljon taksat ovat niillä, jotka omistavat näitä autoja joista sovelletaan tällä hetkellä painon mukaan ajoneuvoveroja, joihin ei ole edes co/g arvoja. Miten esim. lasketaan pienen urheiluauton verohinta joka on vuosimallia 1987 ja kokonaispaino 1255 kg tai keskikokoisen tila-auton, joka on diesel (pakettiauto), joka vuosimallia 1995 ja kokonaispaino on sen 2120 kg. On vain puhuttu uusista autoista ja CO2- arvoista/per gramma ja siitä, että normaali auton hinta alenee sen 4000-7000e. Hyvät päättäjät, tiedättekö minkä ikäisiä autoa normaali ihmisillä on? Osaako Ketonen valaista tätä asiaa, joka koskettaa ehkä suurinta osaa maamme ihmisistä."

Tapio Ketonen vastaa:

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

"Päättäjien ymmärrystä ei voi tarpeeksi aliarvioida. Koko satelliittiverotouhussa on kysymys härskistä tulonsiirrosta köyhiltä autonkäyttäjiltä rikkaammalle väestönosalle. Ensinnäkin tuo isoveli valvoo -järjestelmä tulee sietämättömän kalliiksi, ja kustannukset peritään tietenkin autonkäyttäjiltä. Toinen arvelluttava asia on, että mitä ilmeisimmin vanhojen autojen käyttäjät joutuvat tavallaan maksamaan autoveron uudelleen.

Nykysysteemillä autovero maksetaan hankittaessa uusi auto. Tämän jälkeen maksetaan vain vuotuista veroa. Jos hankintavaiheen vero korvataan tavalla tai toisella perittävällä vuosittaisella verolla, tämä nostaa hyvinkin tuntuvasti vanhoilla autoilla ajavien autoilukustannuksia.

Jos auto vaihdetaan uuteen vaikkapa kerran vuodessa tai kahdessa, nykysysteemillä tämä tulee kalliiksi, sillä hankintavero nostaa uuden auton hintaa. Hankintaveron hintavaikutus hupenee, kun auto vanhenee. Mitä vanhemmasta käytetystä on kysymys..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.