Miten sujuu elämä sähkö-Bemarin kanssa? – vietimme perhepäivän i3 autonamme

07.02.2014 | René Olma / AMS

Toimittajamme selvitti perheensä kanssa eräänä lauantaina, kuinka arki sujuu BMW:n i3:n kanssa.

Toimintasäde tuntuu olevan sähköautoissa se ratkaiseva asia. Sillä tulee todennäköisesti olemaan myös arkikäytössä hyvin suuri merkitys. Odotan siis jännittyneenä. Tänään BMW i3 saa näyttää, kuinka se pärjää perheautona kylmänä lauantaipäivänä.

I3:n toimintamatkan pitäisi olla sentään noin 160 kilometriä, ja myös auton näyttö lupaa samaa kilometrimäärää, kun vedän pistokkeen irti aamulla toimituksen parkkihallissa.

Toisin kuin minä, ajotietokone ei vielä aavista erästä asiaa. Kotimatkaa varten täytyy nimittäin ensin ajaa jyrkkää ylämäkeä. Valitsen varmuuden vuoksi ”Eco Pro Plus” -moodin, joka maksimoi toimintasäteen. Tällöin pitää tyytyä ilmastoinnin rajoittuneeseen toimintaan, ja huippunopeuskin on vain 90 km/h.

Lähden autolla matkaan. Parkkiruudusta pois ajettaessa jo pieni kääntösäde tekee vaikutuksen. Se ei ole enää mikään yllätys, että sähköauto kiihtyy paikaltaan lähdettäessä ripeästi.

Jäljellä olevaa toimintamatkaa tulee tarkkailtua koko ajan

Ajattelin etukäteen, että ajotietokoneen laskema toimintasäde korjautuu varmaankin pian pienemmäksi, ja näin tosiaan käy.

Kotimatkani on noin 30 kilometrin mittainen, eli jäljellä pitäisi olla 130 kilometriä, kun i3 on kotitallin edessä. Todellisuudessa lukema on enää vain 98 kilometriä. Tämä johtuu myös siitä, että en pitäytynyt ihan itselleni asettamassa nopeusrajoituksessa ajaessani tyhjällä moottoritiellä. Piiskasin sähköautoa automaatin kick downin avulla säästöohjelmasta huolimatta kovempaan menoon, koska i3:lla on hauska ajaa nopeasti.

I3 on myös katseenkääntäjä. Huomaan sen, kun noin 55-vuotias mies hyppii melkein heti auton parkkeerattuani BMW:n ympärillä kuin kolmevuotias ensimmäisen pyöränsä äärellä.

”Se on hieno peli, millainen se on ajaa? Kuinka pitkä toimintasäde on?”

Tämä ei tule olemaan viimeinen kerta tänään, kun saan vastailla kysymyksiin. I3 herättää uteliaisuutta joka puolella.

Muut perheenjäsenet odottavat jo yhtä innokkaasti sähköbemaria. Ja etteivätkö lapset olisi muka kiinnostuneita autoista? Ainakaan kahdeksan- ja viisivuotiaaseen tämä ei päde. Mahdollisuus saada testata upouutta sähköautoa nostavat huomattavasti motivaatiota osallistua lauantain ostosreissuun.

Auton ominaisuuksia ei tarvitse selitellä kovin paljon. Lapset epäröivät vain hetken väärään suuntaan aukeavan takaoven vuoksi. Turvaistuimet sisään, vyöt kiinni ja menoksi.

Periaatteessa i3 on ihanteellinen meidän kaltaisellemme esikaupunkilaisperheelle. Päivittäiset matkat töihin ja takaisin onnistuisivat sekä vaimoni että itseni kohdalla helposti akkujen toimintasäteen vuoksi.

Tavallisena päivänä ajoa ei tule juuri 60 kilometriä enempää. Käytämme arkielämässä autoa yleensä 2-20 kilometrin mittaisiin matkoihin.

Viemme sillä lapsen lastentarhaan, käymme isovanhempien luona tai hoidamme isommat ostokset. Ajamme kuitenkin joka tapauksessa usein polkupyörällä tai kävelemme. Leipomoon, supermarkettiin ja paikkakunnan keskustaan ei ole kuin vähän yli kymmenen minuutin kävelymatka.

Viikonlopun ostokset mahtuvat autoon

Tänään on ensin vuorossa juomaostokset, ja sitten menemme naapurikylän maatilamyymälään.

”Isä, ikkunamme eivät aukea”, kuuluu takapenkiltä. Toisaalta autossa ei ole korkeaa vyötärölinjaa estämässä lasten näkymiä ulospäin. Tiloissa ei ole ainakaan mitään valittamista.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

”Se näyttää tosi tyylikkäältä”, vaimoni kehuu sisustaa. Kylmän ulkolämpötilan vuoksi i3:n ilmastointi on tällä hetkellä Comfort-asennossa.

Perheen uudesta tekniikasta saamaa iloa ei viitsi pilata marraskuisena päivänä heti kättelyssä luopumalla mukavista lämpötiloista. Hyväksymme mielellämme sen tosiasian, että toimintasäde kutistuu tämän vuoksi muutamalla kilometrillä.

Toinen lapsistani uppoutuu tekniikan lumoihin. Infotainment-systeemin tutkiminen on huomattavasti jännittävämpää kuin vihannesten ostaminen äidin ja siskon kanssa. Virrankulutuksen ja navigaattorin tietoihin syventyessään tekniikasta innostunut kahdeksanvuotias unohtaa helposti ajan kulumisen.

Ostokset on pian tehty ja lastattu tavaratilaan. Se olisi aika niukan kokoinen neljän hengen pidemmälle lomareissulle, mutta viikonlopun ostoksille tila riittää hyvin. Akkujen valvonnan mukaan i3:ssa on vielä ytyä 79 kilometrin matkalle, mikä riittää paremmin kuin hyvin lopuille suunnittelemillemme asioille. Mutta mitä tapahtuisi, jos meidän täytyisi päästä pidemmälle?

Böblingenin Meilenwerk-klassikkoautokeskuksessa on latauspiste. Paikan työntekijä näyttää meille tien sinne, ja valinnanvaraa tuntuu olevan vähän liiankin kanssa. Peltilaatikossa on erilaisia pistorasioita tavallisesta kodin pistokkeesta pikalatausmahdollisuuteen asti. Se edellyttää kuitenkin sirukorttia, jota meillä ei ole. Miksi se ei onnistu tavallisella luottokortilla?

Jäljelle jää ainoastaan 230 voltin pistorasia. Latauspistokkeen ympärillä palava sininen valo osoittaa, että i3 on nyt lataantumassa, ja lapset ovat innoissaan. LED-näytön vilkkuminen näyttää hienolta. Vilkaisu auton näyttöön tuottaa sen sijaan pettymyksen. Jotta jäljellä olevan toimintamatkan saisi nostettua nykyisestä 69 kilometristä 139:ään, i3:n pitäisi olla latauksessa yli neljä tuntia, mikä on meille liian pitkä aika. Ei ole siis mikään ihme, että BMW suosittelee kotiin omaa Wallbox-latauspistettä ja pikalatauskaapelin käyttöä. Lisätankkaus tavallisista pistorasioista toimii hätäratkaisuna. Toisaalta pitihän autopioneeri Bertha Benzinkin hakea aikanaan bensansa pulloissa apteekista.

Energian talteenoton riemua

Paluumatkalla poikani tuijottaa lumoutuneena energiavirtanäyttöä: ”Nyt lataat taas, isä”. Hän on sisäistänyt nopeasti sähköauton periaatteen, ja pikkusiskon mielestä sähköautot ovat muutenkin takuuvarmasti hauskoja.

Erityisesti melkein räjähtävä lähtö liikennevaloista on tehnyt tyttöön vaikutuksen. ”Nopeammin!” hän kiljuu leveä virne kasvoillaan. Sähköautot tarkoittavat hänelle tehokasta liikkumista. Myös kuskina nauttii siitä hetkestä, kun voi jättää kaupungissa vielä aivan perässä hiillostaneen toisen auton kuljettajan kuin seisomaan taajaman loppuessa. Tähän dynamiikkaan tottuu helposti, ja i3 tarjoaa joka tapauksessa ajamisen iloa BMW:n parhaiden perinteiden mukaisesti.

Lasten osalta päivä i3:ssa alkaa olla pulkassa. Tänään he yöpyvät isovanhemmilla, koska vanhemmilla on välillä vapaailta. Latauspisteellä saadut kokemukset saavat poikani mietteliääksi hänen innostuksestaan huolimatta: ”Isä, olisi kuitenkin parempi, jos autossa olisi vielä bensakonekin, niin matkaa voitaisiin jatkaa”. Hän on hyvillään kuultuaan, että tarjolla on toimintamatkan pidentäjänä toimiva polttomoottori. ”Ostamme siis sen”, hän selittää vakuuttuneena. Ostamisesta ei kyllä ollut mitään puhetta. Illalla starttaamme vaimon kanssa kaupungille.

I3 on tehnyt vaikutuksen vaimoonikin: ”Se näyttää ihan erilaiselta kuin muut autot, ja on hieno juttu, että sillä voi ajaa aiheuttamatta pakokaasuja. Se onnistuu tietysti vain ekosähköllä. Lisäksi autolla ajaa paljon tietoisemmin”.

Energian talteenoton mahdollisuudella on tietysti kasvatuksellinen vaikutus. Silloin huomaa pian, kuinka autolla voi ajaa taloudellisimmin. Mutta eikö se onnistu polttomoottorillakin?

”Kyllä vain, mutta koska tankkaaminen ei ole niin yksinkertaista, sähköautolla ajaessaan kiinnittää enemmän huomiota siihen, että energiaa kuluttaa vain vähän”, vaimoni summaa.

Perhe on innoissaan

Kun BMW on päässyt kaupungin lähistölle, näytön mukaan toimintamatkaa on jäljellä vielä 16 kilometriä. Alamäessä akku kuitenkin latautuu taas vähän. Nyt tiedän, kuinka energian talteenottoa ohjaillaan i3:ssa kaasupolkimen avulla. Aamulla auton äkkinäinen hidastuminen kaasupoljinta nostettaessa ärsytti vielä, mutta se vaatii vain tottumista.

Kaupungin keskustassa akun lataamisen ei pitäisi olla enää mikään ongelma. Navigaattori näyttää koko joukon julkisia latausasemia kaupunkialueella. Nyt täytyy vain löytää vapaa latauspiste kohteemme läheltä. Oikean ”tankkauskortin” ansiosta latauspylvään pistorasia saadaan käyttöön, ja lataus hoituu pikalatauskaapelilla. Pian i3:n pistokkeen ympärillä palaa rauhoittavan sininen LED-rengas.

Kun palaamme ravintolasta noin kahden ja puolen tunnin jälkeen, tulee ensin vilkaistua taas kerran jäljellä olevan toimintamatkan näyttöä. Nyt tankissa pitäisi olla taas tarpeeksi virtaa 72 kilometrille, mikä kuulostaa rauhoittavalta. Kunpa vain pikalataustolppien verkosto olisi vähän tiheämpi. Itse i3 sen sijaan pärjäsi hyvin ainakin meidän arkikäytössämme ja sai perheemme ihastumaan siihen.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.