Miten Twingosta tuli takamoottorinen?

02.11.2014 | Markku Juntunen
Miten Twingosta tuli takamoottorinen?

Vastaus otsikkoon riippuu siitä, kysyykö Renaultilta vai Smartilta.

Nuo kaksi merkkiä sopivat vuonna 2010 yhteisestä pikkuautohankkeesta, jonka tuloksena ovat uudet Renault Twingo ja Smart. Molemmat valmistajat olivat aloittaneet pikkuauton suunnittelun jo ennen yhteistyösopimuksen tekoa, mutta lopputulos saatiin muokattua molempien osapuolien tavoitteiden mukaiseksi.

Perusrakenne on mitä sopivin molemmille merkeille. Toisin kuin edellinen etuvetoinen Smart Forfour, uusi on nyt perus-Smartin pidennetty versio ja siten selkeämmin Smartin perusidean mukainen tuote.

Myös Renaultin tarinaan uusi pieni takaa työntävä malli sopii oikein hyvin. Ensin oli 4 CV (1947–1961), sitten Dauphine (1956–1967) ja lopulta R8 (1962–1976) sekä R10 (1965–1971) – varsin suosittuja takamoottorimalleja aikanaan kaikki.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Sittemmin takatuupparius on autoalalla jäänyt erikoisautojen, kuten Smartin ja Porschen, varaan. Suuren yleisön kulkupeleissä tätä teknistä ratkaisua ei ole juuri näkynyt sen jälkeen, kun etuveto teki vahvan läpimurron 1970-luvulla.

Lue Renault Twingon ensikoeajo Tuulilasin numerosta 13/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.