Mitsu pisti katumaasturinsa kokonaan uusiksi

10.10.2012 | Vesa Eskola
Mitsu pisti katumaasturinsa kokonaan uusiksi

Uuden Outlanderin tuloa on povattu tovi. Ostajien toiveisiin vastataan nyt.

Outlander on Mitsulle tärkeä malli. Kahta edellistä sukupolvea on myyty reilussa 10 vuodessa yhteensä lähes miljoona kappaletta.

Edeltäjän tapaan tarjolla ovat sekä 5- että 7-paikkainen versio. Uutuus on pysynyt myös edeltäjänsä mitoissa, pituudesta on itse asiassa nipistetty sentti. Mittaa on nyt siis 4,66 metriä. Se on vielä kohtuullisen kompakti koko, mutta autoon on saatu silti pakattua hyvät tilat.

Viisipaikkaisena käytössä on mukavan kokoinen ja muotoinen tavaratila, ja mukaan mahtuu jopa seitsemän matkustajan kera vielä pari pientä pakaasia. Keskimmäisen penkkirivin selkänojat kaatamalla tilaa saadaan luotua jo pieniä muuttoja tai huonekaluostoksia varten.

Monikäyttöisyys on hoidettu siten tyylikkäästi, että laajennettu tila on tasapohjainen. Laajennuksen sujuvuuden suhteen voisi mitsubishiläiset sen sijaan laittaa koulun penkille. Keskirivin penkkien kaatelu vaatii hieman turhan paljon vaivaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Muuten asiat ovat kohdallaan. Keskirivin istuimia voi liikuttaa pituussuunnassa 25 sentin säätövaralla, ja myös selkänojien kaltevuutta voi säätää. Näin tilat muuntuvat hyvin kulloisenkin tarpeen mukaan.

Moottorivaihtoehtoja on kaksi, joista tuttu 2,2-litrainen diesel noussee meillä suositummaksi. Bensaversio on kaksilitrainen ja uusi. Molempien voimaloiden teho on sama 150 hevosvoimaa. Dieselin jatkeeksi saa joko 6-portaisen manuaalin tai yhtä monelle portaalle lovitetun automaatin. Bensakone tulee meille aina portaattomalla CVT-automaatilla. Viisipykäläinen käsivaihteisto jää meillä pois mallistosta.

On valinta sitten mikä hyvänsä, Outlander joutuu kovaan seuraan. Citymaasturiluokka on paisunut viime vuosina merkittäväksi, joten tarjonta on sen mukaista. Outlanderin yksi valttikortti on saatavilla oleva 7-paikkaisuus.

Loppupeleissä Outlander joutuu kilpailemaan myös itseään vastaan, sillä samalle tekniikalle rakentuvat myös PSA-konsernin SUV:t Citroën C4 Aircross ja Peugeot 4007.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.