Möhkö-BMW uudistui – katso kuvat

06.06.2014 | TL-verkkotoimitus

BMW:n isokokoinen coupémaasturi X6 on uudistunut. Jatkaako kummajainen menestystarinaansa?

Runsaasti BMW:n fanikunnassa tunteita herättänyt X6 jakaa uudistuttuaankin mielipiteitä. Auto on kallis, isokokoinen, painava ja kamppailee täysin ekoajattelua vastaan. Se ei ole myöskään käytännöllinen kokoonsa nähden, eikä yhtä hyvää ajaa kuin pienemmät saman merkin tuotteet. Silti viimeisen kuuden vuoden aikana BMW on myynyt 250 000 X6:sta. Merkki uskoo, että seuraajalla on mahdollisuudet samanlaiseen menestykseen.

X6:n uudistus on kattava, sillä parannusta edeltäjään nähden on melkein joka puolella. Avustin- ja viihdejärjestelmät ovat uusinta mallia. Tavaratila on kasvanut 75 litralla ja kulutusta on saatu laskettua 22 prosentilla.

X6:n moottorivalikoimaan kuuluu erilaisia kuusisylinterisiä ahdettuja bensiini- ja dieselkoneita, joista Suomessa varmasti myydyin tulee olemaan xDrive30d. Kyseisellä koneella kulutuslukemat jäisivät 6,0 l/100 km. Huippumalli on tällä hetkellä xDrive50i, jota liikuttaa 4,4-litrainen kaksoisahdettu V8. X6 M:stä BMW ei ole vielä virallisesti kertonut mitään, kirjoittaa Autozeitung.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

BMW on tyypilliseen tapaansa hionut ajo-ominaisuuksia huippuunsa. Huijatakseen auton massiivista painoa BMW hyödyntää mm. Torque-Vectoring -järjestelmää (lisävaruste), joka jakaa voimaa takapyörien kesken. Älykäs xDrive-neliveto puolestaan osaa jakaa voimaa etu- ja takapyörien välillä, ja tulee vakiona.

Auto esitellään virallisesti Moskovan autonäyttelyssä elokuussa, mikä onkin aivan oikea paikka X6:n julkistukselle, koska iso osa aiemmista X6:sta on mennyt nimenomaan Venäjälle.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.