"Moni ajaa, autot ovat vanhoja, alkoholia juodaan" – asiantuntija listaa syitä Suomen heikkoon tieturvallisuuteen

30.04.2014 | TL-verkkotoimitus
"Moni ajaa, autot ovat vanhoja, alkoholia juodaan" – asiantuntija listaa syitä Suomen heikkoon tieturvallisuuteen

Auton kuljettajien ja matkustajien liikennekuolemat vähenivät EU-alueella vuosikymmenessä keskimäärin yli 7 %, kun Suomessa samana ajanjaksona vähenemistä tapahtui vain alle 5 %.

Tiedot ilmenevät European Transport Safety Councilin (ETSC) tänään julkaisemasta raportista, jossa vertaillaan tieliikennekuolemia eri EU-maissa vuosina 2001–2012.

Trafi, Liikenneturva ja Liikennevakuutuskeskus muistuttavat, että nykyisellään Suomi on jäämässä tieliikenteen turvallisuudelle asetetuista tavoitteista, joihin se on sitoutunut.

”Autoilijoiden liikennekuolemien vähenemiseen vaikuttaa tietenkin myös lähtötilanne, mikä Suomella oli varsin hyvä, mutta tahtimme muihin verrattuna ei riitä”, toteaa Trafin tieliikennejohtaja Sami Mynttinen.

”Nyt kaivataan uusia toimia, jotta Suomen teiden turvallisuus saataisiin taas muun Euroopan kelkkaan.”

Suomi keskikastia

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

EU-maiden tieliikenteessä kuoli vuonna 2012 yli 12 000 autoilijaa tai autossa matkustavaa. ETSC:n mukaan turvavyöt olisivat pelastaneet näistä 900 henkeä. Turvavöiden käyttämättä jättämisen lisäksi ylinopeus ja ajaminen päihtyneenä ovat yhä ongelmia.

Parhaiten liikennekuolemien vähentämisessä ovat onnistuneet Espanja ja Latvia, mutta yli keskiarvon pärjäsivät myös liikenneturvallisuuden mallimaat Ruotsi, Hollanti ja Iso-Britannia.

Suomen tieliikenteessä kuolee noin 260 ihmistä vuodessa. Kun liikennekuolemien määrä suhteutetaan asukaslukuun, Suomi sijoittuu EU-maiden keskikastiin. Suomen edellä ovat muut Pohjoismaat, Iso-Britannia, Saksa, Espanja, Alankomaat ja Malta.

”Suomessa liikennekuolemien määrä on suurempi kuin parhaissa maissa muun muassa siksi, että tieliikenteen ja erityisesti henkilöautoliikenteen osuus liikkumisesta on suurempi, alkoholin kulutus on suurempaa, ja autokannan keski-ikä on korkeampi”, toteaa Trafin erityisasiantuntija Riikka Rajamäki.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.