Monsterirekkoja liikenteessä jo viisi – "määritelty tarkat reitit"

06.10.2014 | TL-verkkotoimitus
Monsterirekkoja liikenteessä jo viisi – "määritelty tarkat reitit"

Ajoneuvoyhdistelmien enimmäismassa nousi viime lokakuussa 60 tonnista 76 tonniin.

Kuorma-autojen mitta- ja massamuutosten myötä myös poikkeuslupia on haettu tätä suuremmille ajoneuvoyhdistelmille erilaisia kokeiluja varten, kertoo Trafi.

Tällä hetkellä Suomen liikenteessä on viisi yli 76 tonnista tai yli 25,25 metristä ns. high capacity transport (HCT) -rekkaa.

Trafin mukaan mittojen ja massojen muutoksella haluttiin mahdollistaa aikaisempaa painavampien lastien kuljettaminen, minkä ansiosta liikenteen hiilidioksidipäästöjen arvioitiin laskevan ja Suomen logistisen kilpailukyvyn paranevan.

HCT-rekkakokeiluihin myönnettyjen poikkeuslupien tarkoituksena sen sijaan on kehittää maanteille uusia, vastuullisempia kuljetusratkaisuja, jotka ovat hyödyllisiä sekä liikenteen turvallisuudelle, sujuvuudelle, ympäristöystävällisyydelle että kustannustehokkuudelle.

HCT-rekkakokeiluita käynnissä

Trafin tavoitteena on mahdollistaa erilaiset HCT-rekkakokeilut, jotka tukevat tuotekehitystä ja tutkimusta sekä tuovat lisää osaamista kotimaiseen logistiikkateollisuuteen.

Käsittelyssä poikkeuslupia on tällä hetkellä vielä kymmenkunta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

”Viime syksynä myönsimme ensimmäisen HCT-poikkeusluvan projektiin, jonka tarkoituksena oli kehittää merikonttikuljetuksia, ja tänään liikenteeseen lähtee viides poikkeusluvan saanut ajoneuvoyhdistelmä, jolla testataan raakapuukuljetuksia”, kertoo yksikönpäällikkö Otto Lahti.

HCT-rekkakokeiluissa suurin kiinnostus on merikonttikuljetuksiin, raakapuukuljetuksiin ja päivittäistavarakaupan runkolinjakuljetuksiin.

Poikkeusluvat liittyvät aina johonkin kokeiluun ja niille on määritelty tarkat reitit, joita ne voivat käyttää. Nykyisistä luvista neljä on myönnetty Speed Groupin kokeilulle, jossa neljää yhdistelmää vertailemalla on tarkoitus selvittää eri vaihtoehtojen toimivuutta.

Uusimman luvan on saanut osana Metsäteollisuus ry:n projektia Orpe Kuljetuksen hanke, joka testaa suuren kapasiteetin raakapuukuljetuksia käytännössä.

Poikkeuslupia tavallista suuremmille ajoneuvoille ja ajoneuvoyhdistelmille on ollut mahdollista hakea aina. Erityisesti kiinnostus on noussut Suomessa viime vuosien aikana, kun logistiikka-alan toimijat ovat seuranneet Ruotsissa vuonna 2009 ja 2013 käynnistyneitä pilottihankkeita.

Aikaisemmin luvat myönsi liikenne- ja viestintäministeriö, vuodesta 2012 lähtien Trafi.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.