Muistatko vielä tämän Mersun erikoisen maasturin vuoden takaa? Esittelyssä Ener-G

09.10.2013 | Jörn Thomas / AMS
Muistatko vielä tämän Mersun erikoisen maasturin vuoden takaa? Esittelyssä Ener-G

Mercedes-Benz luotaa Ener-G -konseptilla tulevaisuuteen vuoden 2025 tienoille. Yhtiö esitteli näkemyksen G-mallin seuraajasta viime vuonna.

Mersun G-malli on jyrännyt yli 30 vuoden ajan kaduilla, rannoilla ja maastossa. Se on kelvannut niin saksalaiselle keskiluokalle kuin uhkarohkeille arabisheikeillekin, mikä osoittaa, että ilman erityistä muotoiluun ja markkinointiin panostamistakin voi päästä autojen kunniagalleriaan. Se on huomattava saavutus myös siinä valossa, kun ajattelee, mitä muita autoja vuonna 1979 tehtiin: niitä olivat esimerkiksi VW Jetta I, Opel Kadett D ja Toyota Tercel.

Yllä kerrottu vain nostaa kunnioitusta Mersun muotoilustudiossa Kalifornian Carlsbadissa työskenteleviä Hubert Leetä ja hänen kollegojaan kohtaan. Heidän tavoitteenaan on nimittäin lähettää kovanaama nimeltään G tulevaisuuteen. L.A. Design Challenge -kilpailussa etsittiin viime vuonna ideoita vuoden 2025 poliisiautoksi, ja he tekivät poliisiautoon pohjautuen myös siviiliversion aiheesta. Se on oikean auton kokoinen savimalli, jonka renkaat tuoksuvat kunnon kumilta eikä vain piirros, kuten muilla kilpailun osallistujilla.

Savimalli, jolla ei voi edes ajaa? Tässähän alkaa jo haukotuttaa. Se on kuitenkin virhearvio, minkä Ener-G osoittaa, kun sitä kuvataan Valley of Firessa Las Vegasin lähellä. Suu jää hämmästyksestä auki, koska tulevaisuuden G-Mersu vaikuttaa Marsilta näyttävässä ympäristössä kuin eri ajasta pudonneelta. On selvää, että alkuperäisen G:n ja sarjakuvamaisen Ener-G:n välillä on vuosikymmenien ero.

Tätä ei vähennä se, että Lee ja hänen kollegansa suunnittelivat autoon G:lle tyypillisiä piirteitä. Se, mitä housujakkupuku ja ylöspäin vedetyt olkapäät merkitsevät Angela Merkelin kohdalla, on G:ssä maski ja vilkut etulokasuojien päällä. Auton maavara on suuri ja raideväli leveä, ja sen 22-tuumaiset renkaat veisivät auton varmaankin läpi paikasta kuin paikasta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Siinä ei ole kuitenkaan rekan kulutusta, koska fossiilisten polttoaineiden sijasta alipainesäiliöstä tulee vetyä, ja polttokenno sekä neljä pyörien lähelle sijoitettua sähkömoottoria huolehtivat etenemisestä. Lee ja hänen kollegansa ovat edelläkävijöitä, joiden täytyy unelmoida ja keksiä esimerkiksi kassakaappimainen peräovi, jonka saa auki ristikkoavaimella.

Lee hehkuttaa, kuinka autosta piti tehdä vähemmän laatikkomainen ja kuinka se on laskelmoidusti aggressiivinen, mutta edelleen hyvien poikien puolella. Jos sitä ei ymmärrä, autosta tehty tarinakirja auttaa eteenpäin. Siinä kerrotaan kuvien avulla, kuinka Ener-G pelastaa maailman. Vetyä tuottavien bakteerien avulla hätälaskun tehneiden helikoptereiden miehistöjä pelastetaan ikijäästä ja jumiin jääneitä Land Rover -kuskeja irrotetaan hiekasta.

Onkohan muutama bakteeri eksynyt Advanced Teamin juomavesiautomaattiin? Rumasti ajateltu, koska ilman mielikuvitusta ajaisimme vielä nykyäänkin tylsillä kulkupeleillä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.