Mukana Mersun GLA:n viimeisissä säätötesteissä

19.01.2014 | Heinrich Lingner / AMS

Mercedes-Benz GLA on ollut tilattavissa marraskuun lopusta lähtien, ja ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille keväällä. On siis korkea aika lähteä ajelulle tällä pienellä katumaasturilla.

Vasemmalla on kaide ja sen takana tekojärvi, ja oikealla puolella näkyy hiekanvärisiä kallioita sekä pari pensasta. Tie kiemurtelee kukkulanrinnettä ylöspäin Barcelonan eteläpuolen rannikolta Idiada-testialueen ympärillä olevaan vuoristoon. Rüdiger Rutz kääntelee rennosti GLA 250:n rattia ja noteeraa kuoppaisen asfaltin kevyet töyssyt.

Insinööri Rutz sanoo, että 40 milliä korkeammalla olevaan koriin yhdistetty alusta on tietysti vähän jäykempi kuin perusmallissa. Hän kertoo, että GLA:ta saa kolmella eri alustalla. Normaalialustan lisäksi pikku-SUV:ta tarjotaan haluttaessa maastoajoon sopivalla sekä dynaamisella alustalla. Viimeksi mainittu kuuluu AMG-Lineen, mutta sitäkin saa ilman tuota alustaa.

Ei ole enää mikään varsinainen salaisuus, että markkinoille tuodaan myös 360-heppainen GLA 45 AMG. Myynnin alussa Mersun pienintä SUV-mallia saa tosin vain neljällä moottorivaihtoehdolla, joista kaksi on dieseleitä ja kaksi bensakonetta. Mallivalikoima alkaa 156-hevosvoimaisesta GLA 200:sta, jossa on nimestään huolimatta vain 1,6 litran iskutilavuus. Perusdiesel on 136-heppainen 200 CDI, ja sen yläpuolella ovat 220 CDI sekä 250 CDI 170 ja 211 hevosvoiman tehoillaan.

Kaikissa näissä malleissa on vakiona etuveto, ja nelivetoa tarjotaan lisävarusteena. 4matic-mallit on aina yhdistetty DCT-vaihteistoon. Mersun etuvetopohjalevyn strateginen projektipäällikkö Axel Andorff selittää, että tästä huolimatta asiakkaille halutaan tarjota mahdollisimman suuri valinnan joustavuus ja yksilöllisyys.

Niinpä melkein kaikki yhdistelmät ovat mahdollisia: neliveto maastopaketin tai dynamiikka-alustan kanssa tai ilman niitä sekä kaikki moottorit etuvedon tai 4maticin ja kaikkien varustetasojen kanssa. GLA:ta saa perusmallin ohella autolle perusrakenteensa luovuttavan A-luokan tavoin Style-, Urban- ja AMG-Line-varustetasoilla.

Nelivedon saa vain DCT-vaihteiston kanssa

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

GLA:ssa ei ole paljon enempää tilaa kuin A-luokassa, mutta siihen on paljon helpompi nousta sisään, ja pääntilaa on reilusti enemmän. Takamatkustajilla on pidemmillä matkoilla todennäköisesti huomattavasti mukavampaa kuin A-luokassa jo siitä syystä, että GLA:n takapenkillä istutaan 80 milliä korkeammalla. Koska autoissa on sama akseliväli, polvitilalta ei pidä kuitenkaan odottaa liikoja.

Myös takapenkin takana oleva tavaratila on melko pieni. Sinne pitäisi mahtua 421 litraa, mikä on sentään 80 litraa enemmän kuin A-luokassa, jonka tavaratilan vetoisuus on 341 litraa. Paremman tilantunnun vuoksi kannattaa luopua integroiduilla niskatuilla varustetuista sporttipenkeistä. Sen sijaan iso kattoluukku on suositeltava lisävaruste. Projektipäällikkö Andorff on syystäkin erityisen ylpeä kattoluukusta, koska se on erittäin iso ja herättää muistoja melkein unohdetuista cabriolimousineista.

Maastoajo-ohjelmalla

Tie muuttuu vähän huonommaksi, mutta GLA:ssa ei rämise mikään, ei edes katto. Axel Andorff on tyytyväinen siitäkin syystä, että tämä GLA lipuu maantiellä huomattavasti pehmeämmin, koska siinä ei ole maastoajopakettia.

Laillisella peltotiellä tapahtuvaa lyhyttä ajelua varten on vuorossa puolestaan GLA 250. Auto selviytyy tehtävästään hyvin ilman maastoajopaketin apua. Maastoajo-ohjelma aktivoidaan keskikonsolissa olevalla kytkimellä, ja ohjelma vaikuttaa ESP:hen, ABS-jarruihin, vaihtostrategiaan ja kaasuun vastaamiseen.

Jyrkkiä alamäkiä varten GLA:ssa on lisäksi nappi, jota ei nyt kuitenkaan tarvita. Sama koskee viihdyttävää maastoajonäyttöä, josta selviävät auton kallistus- ja kääntökulmat sekä nousu- ja laskukulmat.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.