Näin käytät valoja oikein

04.12.2014 | TL-verkkotoimitus
Näin käytät valoja oikein

Auton valojen luotettavuus ja oikeanlainen käyttö vaikuttavat oleellisesti matkan turvallisuuteen. Hyvä valaistus rasittaa vähemmän silmiä, estää väsymistä ja määränpäähän päästään turvallisesti.

Syksyn hämärällä ja mustan maan aikana ajovalo tuntuu imeytyvän asfalttiin kuin mustaan aukkoon. Pitkiä ajovaloja, kaukovaloja, käytetään kuitenkin ainoastaan pimeällä ajettaessa, ei valaistulla tieosuudella, vaikka valaistus olisikin heikonpuoleista.

Pimeällä ajettaessa pitkät valot on vaihdettava lyhyisiin toisen auton takana ajettaessa ja kohtaamistilanteessa viimeistään vastaantulevan ajoneuvon valokiilojen kohdatessa omat.

”Pääsääntöisesti Suomessa pitkät valot vaihdetaan lyhyisiin maantieajossa jopa liian aikaisin, jolloin kahden kohtaavan ajoneuvon valojen väliin jää pitkä pimeä katve”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen vinkkaa.

Päivänajovalot vai huomiovalot?

Uusissa ajoneuvoissa näkyy yhä enemmän niin sanottuja päivänajovaloja (DRL), jossa riittävän valoisuuden vallitessa auton anturi sytyttää vain huomiovalot.

Päivänajovaloissa ongelmalliseksi muodostuvat tietyt keliolosuhteet kuten sumu-, vesi- tai lumisade, jolloin valoisuus voi olla auton automaattiselle anturille riittävä, mutta näkyvyys on muutoin heikko. Auton kuljettajan tulisi aina tällaisissa olosuhteissa kytkeä ajovalot päälle.

”Jos on yhtään epätietoisuutta siitä, onko oma auto varustettu päivänajovaloin, kannattaa konsultoida auton ohjekirjaa. Manuaalista löytyy myös opastukset kyseisen automallin valojen säädöksistä.”

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tarkista lamppujen teho

Uudemmissa ajoneuvoissa ajovalot on pitkälti kaasupurkaus- (mm. Xenon) ja LED-valotekniikkaa. Näiden suurimmat hyödyt ovat matala virrankulutus ja käyttölämpötila sekä parempi valokuvion ohjaus.

”Valaistukseen kohdistuva energia ei häviä harakoille lämpöenergian muodossa. Käytännössä siis joko kulutus pienenee tai valoteho paranee samalla kulutuksella. Kaasupurkausvalojen erinomaisuus näkyy erityisesti valokuvion reuna-alueilla, eli juuri siellä missä valotehoa yllättävissä tilanteissa usein tarvitaan”, Heiskanen toteaa.

Kaasupurkausvaloissa valoteho laskee hiljalleen, joten ne olisi hyvä vaihtaa tapauksesta riippuen n. 50-100tkm välein – ja aina pareina, vaikka vain toinen polttimoista olisi himmentynyt. Suomen olosuhteissa kosteus- ja lämpötilaerot voivat johtaa siihen, että valoyksiköiden vaihto saattaa tulla ajankohtaiseksi useammin. Ahtaasti sijoitettujen ja korkeajännitteisten ajovalopolttimoiden vaihdossa kannattaa kääntyä mieluiten osaavan korjaamon puoleen.

Liikenneturvan vinkit valojen käyttöön

  • Puhdista auton ajovalot päivittäin ennen ajoon lähtöä, etenkin pakkasaamuina. Nykyvalot eivät sula itsekseen auki matalan toimintalämpötilansa vuoksi.
  • Älä vaihda polttimoita tai kajoa valoihin itse ilman testilaitetta. Jos auto ilmoittaa jonkin valon palaneen tai valoteho tuntuu riittämättömältä, anna ammattilaisen varmistaa valojen toiminta.
  • Varmista onko autossasi päivänajovalot (DRL) ja muista kytkeä ajovalot päälle olosuhteiden niin vaatiessa esimerkiksi valoisaan aikaan sumussa, lumi- ja vesisateessa.
  • Muista, että näkyvyys toimii molempiin suuntiin: ei riitä, että sinä näet, vaan sinun täytyy myös tehdä itsesi nähdyksi.
  • Käytä valoja tehokkaasti myös viestintään: Vilkuta ajoissa, väläytä 2-3 kertaa jarruvaloja hyvissä ajoin merkkinä aikeistasi hidastaa ennen kääntymistä, ole kohtelias – älä häikäise muita

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.  

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.