Näin luet Tuulilasia – suorituskykymittaukset

12.04.2014 | Jussi Saarinen
Näin luet Tuulilasia – suorituskykymittaukset

Uusi palstamme valottaa, mitä yksityiskohtia Tuulilasin kotimaan juttuihin piiloutuu. Suorituskykygraafi kertoo testiauton kulkupuolesta kaiken. Tässä taustatietoa viivojen maailmasta.

Suorituskyky on Tuulilasin mittauksista niitä perinteisimpiä. Se on monessa tapauksessa välttämätön toimenpide, sillä pelkkä takapuolituntuma ei useinkaan paljasta kaikkea auton menohaluista.

Suorituskyky mitataan kaikista autoista, jotka osallistuvat isoon autotestiin, vertailuun tai Kestotestiin. Myös tehokkaampien autojen koeajoissa mittaus on arkipäivää.

Viimeistään 1970-luvulla toimituksessa havaittiin, että pelkkien numeroiden julkaiseminen ei ole riittävän havainnollinen tapa ilmaista suorituskykymittausten tuloksia.

Niinpä näitä sekunti-, metri- ja km/h -lukemia alettiin piirtämään graafiksi, joka antaa jo ensivilkaisulla selvän kuvan siitä, mihin kukin auto pystyy. Graafit olivat alkuun mustavalkoisia, mutta nykyään olemme siirtyneet värillisiin kuvaajiin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Testeissä ja koeajoissa käytämme yllä näkyvää graafityyppiä, ja vertailuissa sen virkaa toimittavat vaakasuorat pylväät, joiden avulla autojen suorituskyvyn väliset suhteet selviävät havainnollisesti.

Lue myös:

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.