Näin luvattiin ennen vaaleja – muuttuuko autoverotus?

08.05.2015 | Niko Rinta
Näin luvattiin ennen vaaleja – muuttuuko autoverotus?

Suomen uuden hallituksen pohja on selvillä. Hallituksen muodostavat keskusta, kokoomus ja perussuomalaiset, jotka kaikki olivat ainakin ennen vaaleja valmiita autoveron laskemiseen tai jopa poistoon. Oppositioon siirtyvä Sdp oli eri linjoilla.

Autovero on auton oston yhteydessä maksettava kertaluonteinen vero, jota kerätään Suomessa tällä hetkellä vuositasolla lähes miljardi euroa. Autovero on ollut Suomessa käytössä vuoden 1958 alusta. Lain piti olla väliaikainen ja voimassa vuoden, mutta saavutetuista eduista ei tässäkään tapauksessa hevillä ole luovuttu. Koko veron tarinan voit lukea Autoliiton netistä.

Sekä kokoomus että keskusta kannattivat vielä helmikuussa autoilun verotuksen painopisteen siirtämistä auton hankinnasta auton käyttöön. Molemmat väläyttivät polttoaineveron korottamista paikkaamaan autoveron kevennyksen aiheuttamaa rahan tarvetta. Kokoomus haalisi euroja valtion kassaan polttoaineveron korotuksen lisäksi ajoneuvoveron eli käyttömaksun sorvaamisella (HS 28.2.

Timo Soini totesi Uudelle Suomelle tänään torstaina, että autoveroon "kohdistuu erittäin kovaa painetta Euroopasta".  Hän uskoo ajan ajavan ohi nykyisestä autoverosta. 

Perussuomalaiset onkin ollut autoveron poistamisen kannalla joko kokonaan tai osittain, ja verovajetta ei saisi sen mukaan maksattaa autoilijoilla eli siirtää käyttömaksuihin tai polttoaineveroon. Tätä on perusteltu muun muassa Kehä III:n ulkopuolella asuvien syrjimisellä. 

Soini käytti maaliskuussa samaa Kehä III-perustelua arvostellessaan tulevan pääministeri Juha Sipilän (kesk.) ehdotusta polttoaineveron korottamisesta 5 sentillä litralta tieverkoston korjausvelan hoitamiseksi. (Suomen Uutiset 25.3.) Tiet voitaisiin Soinin mukaan laittaa kuntoon esimerkiksi Kuntien eläkevakuutuksen (Keva) sijoituskassan rahoilla. Perussuomalaisten "työmies" Matti Putkonen heitti helmikuussa ilmoille provosoivan idean kehitysapurahojen käyttämisestä autoveron poiston rahoittamiseen.

Hallituspuolueiden kannattamilla veromuutoksilla tavoiteltaisiin Suomen autokannan nuorentumista, joka yksinkertaisella päättelyllä tarkoittaisi pienempipäästöisiä ja turvallisempia autoja. Toisaalta autoveron poiston arvioidaan hyödyttävän lähinnä autokauppaa ja kalliimpia autoja hankkivia.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Autoala uskoo autoveron poistumiseen. Esimerkiksi Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio totesi viime syksynä Taloussanomille, että nykymallin kanssa on liikaa haasteita. Alan toiveissa on, että verosta luovuttaisiin asteittain, koska täysi luopuminen pistäisi alan pahasti sekaisin. Autojen arvot tippuisivat, autolainat olisivatkin roskalainoja ja konkursseja olisi luvassa.

Villeimmissä visioissa on puhuttu autoveron poistamisesta "samalla tavalla kuin markka devalvoitiin aikoinaan: täysin yllättäen" (HS 2.4.). Vaikea uskoa, vaikkakin mahdollista.

Ministerisalkkuja ei ole vielä jaettu, mutta liikenneministerinä saattaa hyvinkin jatkaa kokoomuslainen Paula Risikko. Risikko teilasi viime vuonna edeltäjänsä Merja Kyllösen (vas.) tavoitteet siirtää verotuksen kohdistaminen auton käyttöön tienkäyttömaksujen muodossa. Kelpaisiko Risikolle autoilun verotuksen painottaminen polttoaineisiin? Voi olla. Varsinkin jos Soini on ennakkoarvioiden mukaisesti valtiovarainministeri.

Nyt punnitaan pitävätkö puheet autoverotuksen uudistamisesta. Saataisiinko ikuisuuskysymykseksi muuttunut väliaikaislaki lopultakin lopetettua?

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.