Näin sujui matka Helsingistä Jäämerelle Mitsun pistokehybridillä – "polttomoottorin voimin akkujen loputtua"

17.05.2014 | TL-verkkotoimitus
Näin sujui matka Helsingistä Jäämerelle Mitsun pistokehybridillä – "polttomoottorin voimin akkujen loputtua"

Mitsubishin ladattava hybridiauto Outlander PHEV osoitti soveltuvuutensa pohjoisiin olosuhteisiin.

Vantaalainen taksiautoilija, kemisti Seppo Rosvall ajoi talvella tutustumisajona Outlander PHEV -autollaan Helsingistä Norjan Jäämerelle ja takaisin. Matkan aikana pakkasta oli lähes 30 astetta ja lunta vajaan metrin verran.

”Halusin kokeilla, miten PHEV toimii aidoissa talviolosuhteissa, sillä talvi koetaan sähköautoille usein ongelmalliseksi. PHEV:tä voi kuitenkin suositella Suomen talveen. Matka jatkui polttomoottorin voimin akkujen loputtua”, Rosvall kertoo tiedotteessa.

Taksi-SUV

Outlander PHEV on ensimmäinen sarjatuotannossa oleva nelivetoinen ladattava hybridiauto, jonka polttomoottorin avulla voi ladata ajoakkua.

Rosvallin oma PHEV toimii Vantaalla taksina. Lisäksi hänellä on yhtiö Oy Future Energy Finland Ltd, joka tutkii uusien energiamuotojen soveltamista esimerkiksi taksiliikenteeseen.

”Minun PHEV:llä on ajettu 50 000 asiakaskilometriä. Kaikki asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Auto soveltuu tiloiltaan ja tekniikaltaan erinomaisesti taksikäyttöön. Latausmahdollisuuden ansiosta polttoainesäästö on taksiyrittäjälle merkittävä”, Rosvall painottaa.

Rosvall hyödynsi pohjoiseen suuntautuneella matkallaan pikalatausasemia. Hän lähti Helsingistä matkaan täysillä akuilla. Ensimmäinen latauspaikka oli Hyvinkäällä, toinen Lahdessa, joten pelkällä sähköllä pääsi jo Heinolan yläpuolelle. Autoa ladattiin matkalla myös Jyväskylässä, Oulussa ja Torniossa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

”Lumisella kantatiellä täysi akku riitti 80 km/h nopeudella noin 40 kilometrin ajoon. Taajama-ajossa sähkö riitti lähemmäs 50 kilometrin matkaan”, Rosvall kertoo.

Rosvallin matkakuvissa vilahtelevat porot ja tunturit. Pistäytyipä hän matkalla Suomen korkeimmalla taksiasemalla, ravintola Tuikun tolpalla Levillä.

Rosvall suuntasi Lapista vielä Norjan puolelle Jäämeren rannalle. Sen jälkeen PHEV:llä käännyttiin kotimatkalle 28 asteen pakkasessa täysikuun loistaessa. 

Hyvä vastaanotto

Mitsubishi sai äskettäin päätökseen kahdeksan viikon talvitestin. PHEV-autoilla ajettiin Venäjällä yli 30 000 testikilometriä. Testin aikana autojen toimivuus todettiin yli 35 asteen pakkasissa.

Outlander PHEV:n kokonaistoimintasäde on 880 kilometriä. Auton kulutus on 1,9 l/100 km ja CO2-päästö 44 g/100 km.

Malli on otettu markkinoilla innostuneesti vastaan. Outlander PHEV on ollut alkuvuodesta Suomen rekisteröidyin ladattava hybridimalli.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.