Näin Tesla ladataan

24.03.2014 | Juuso Kallioinen
Näin Tesla ladataan

Tesla Model S -sähköautossa on sisäänrakennettu latauslaite, joka muuntaa vaihtovirran tasavirraksi.

Tämä siksi, että energia varastoidaan auton akustoon tasavirtana (DC) ja sähköverkosta se saadaan vaihtovirtana (AC). Varsinainen laturi on siis autossa.

Latausmahdollisuuksia on periaatteessa neljä. Jokaisen auton mukana tulee liikuteltava latausjohto, jossa on vikavirtasuoja. Tähän samaan kaapeliin kytketään joko kolmivaihe- tai valovirtaan sopiva adapteri. Käytimme testin aikana edellä mainittuja.

Tesla tarjoaa lisävarusteena kiinteästi esimerkiksi kotitalliin asennettavaa tehokkaampaa latausvaihtoehtoa. Tällä ilmoitetaan saavutettavan yli kaksi kertaa suurempi ajomatkan lisäys tunnin lataamisajalla liikuteltavaan latausjohtoon verrattuna. Ilmoitetut kulkumatkan lisäykset ovat 44,8 km ja 92,8 km. Laitteessa on luonnollisesti suuri virta, ja auto pitää olla tällöin varustettu toisella laturilla. Kotilatauspisteen asennus saattaa vaatia myös asunnon sähköliittymän suurentamista.

Neljäs mahdollisuus on auton lataaminen siihen tarkoitetuissa yleisissä latauspisteissä. Näitä on Suomessa tällä hetkellä hieman yli 250 kappaletta, mutta määrästä vain yhdeksän on pikalatauspisteitä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Teslalla on tarkoitukseen oma Supercharger-latausasemansa, joita on Euroopassa tällä hetkellä 14. Näistä suurin osa sijaitsee Norjassa ja Saksassa. Asemien rakentamisesta Suomeen ei vielä ole tietoa.

Supercharger-latausaseman etu on siinä, että se tarjoaa tasavirtaa, jolloin auton laturi(t) eivät ole tekemisissä lataustapahtuman kanssa. Lataus on nopeampaa, ja valmistajan ilmoituksen mukaan ajomatkan lisääminen 272 kilometrillä kestää vain puoli tuntia.

Lue Tesla Model S P85:n kattava testi Tuulilasin numerosta 3/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.