Näkökulma: Autoteollisuus eksyksissä?

06.02.2014 | Vesa Eskola
Näkökulma: Autoteollisuus eksyksissä?

Nuoria eivät autot enää kiinnosta, ajokortinkin ajaa yhä harvempi.

Autoteollisuuden olisi pitänyt reagoida tähän jo yli 10 vuotta sitten, mutta ei. Autonäyttelyiden konseptiautoilla on toki yritetty herätellä kiinnostusta, mutta valokeiloihin tuodut showautot ovat usein mielikuvituksettomia. Uudenlaista ajattelua esiintyy autotehtaiden päätöksiä tekevissä sikariportaissa todella vähän. Autoja halutaan myydä samalla reseptillä kuin aina ennenkin. Teho on seksikästä, ja aggressiivinen muotoilu on premiumia.

Detroitin autonäyttelyssä Audi esitteli mielikuvituksettoman konseptin ja VW:llä oli katseiden vangitsijana korotettu Beetle, jonka takaspoileriin oli kiinnitetty kaksi lumilautaa. Hoh hoijaa. Näilläkö saksalaiset haluavat nostaa myyntiään USA:ssa? Amerikkalaista sielunelämää on tietysti vaikea ymmärtää Wolfsburgista horistonttiin tuijotettaessa – samoin kuin Eurooppa on todella omituinen markkina-alue Detroitista katsottuna.

Renault pisti vielä paremmaksi Delhin autonäyttelyssä. Kun tavallinen intialainen ostaa niin perusauton kuin mahdollista, ranskalaiset esittelevät lokinsiipiovilla koristellun ja lähinnä lego-autolta näyttävän pikkumaasturin (kuvassa). Ero konseptiauton ja kaupoissa olevien tuotteiden välillä on räikeän suuri. Rupiat taitavat kilahtaa konsernisisaren Datsunin laariin, joka esitteli pienen ja huomattavasti rehellisemmän halpismaasturin esiversion.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Autotehtaiden tuskan toisaalta ymmärtää. Halpisbrändit takoavat rahaa, samoin laatumerkit. Lähes kaikilla automerkeillä taistellaan kannattavuuden kanssa. Ja ainoa keino menestykseen näyttäisi olevan massan laki. Kun autoja tehdään riittävästi, valmistuskustannukset laskevat ja kate paranee. Samaan aikaan autoja yritetään kuitenkin markkinoida yksillöllisinä ja uudenlaisen vapauden sekä taivaan portit avaavina egon jatkeina.

Tesla on lähtenyt rohkeasti uusille teille. Se on kopioinut Applen menestystarinan. Tuotteeet eivät ole vielä erinomaisia (mutta eipä ollut iPhone hääppöinen puhelin aluksi), mutta ne ovat erilaisia ja riittävän hyviä. Futuristinen ohjaamo vetoaa uuden elektroniikan parissa kasvaneeseen sukupolveen.

Uskaltaisin väittää, että monelle urbaanille nykynuorelle itse autolla ei sinänsä ole väliä. Se voisi olla jopa niin yksinkertainen ja tyhmä kuin mahdollista. Pääasia olisi, että älypuhelimen voisi iskeä suoraan kiinni autoon ja olla somessa ratin takanakin. Hyvä äänentoisto ja korkean resoluution tarjoava näyttö voivat olla jollekin kovempi hitti kuin huima tehomäärä sekä paukkuvat pakoputken päät.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.