Nämä teknologiat auttavat säästämään polttoainetta

26.06.2014 | TL-verkkotoimitus
Nämä teknologiat auttavat säästämään polttoainetta

Bosch on vuosien saatossa kehittänyt useita polttoainetta säästäviä teknologioita. Alla on listattuna nykyisistä teknologioista tärkeimmät.

1. Polttoaineen suoraruiskutus vähentää polttoaineen kulutusta vähintään 12 %

Suoraruiskutustekniikka mullisti dieselautojen imagon vuonna 2000 tekemällä niistä taloudellisempia ja lisäämällä niiden ajomukavuutta merkittävästi. Nykyään joka toinen uusi auto myydään dieselmoottorilla varustettuna.

Bensiinikäyttöisissä autoissa suorasuihkutus lisää moottorin tehoa sekä vähentää polttoaineen kulutusta ja siten hiilidioksidipäästöjä noin kahdellatoista prosentilla.

2. Portaaton vaihteisto vähentää polttoaineen kulutusta jopa 7 %

Esimerkiksi mutkaisen ja mäkisen tien ajaminen voi olla rasittavaa, kun mikään vaihde ei tunnu olevan oikea. Automaattivaihteisto tekee ajamisesta huomattavasti helpompaa ja mukavampaa, ja kehittyneissä versioissa eri vaihteita on jopa yhdeksän.

Portaaton vaihteisto (CVT) tekee ajamisesta tasaista, ja sen avulla sekä auton veto että moottorin kierrosluku pysyvät tasaisina. CVT on erinomainen apuri eritoten kaupunkien nykivässä liikennevirrassa.

Se voi vähentää polttoaineen kulutusta jopa seitsemällä prosentilla, koska moottori toimii jatkuvasti tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.

3. Start-stop-järjestelmä vähentää polttoaineen kulutusta vähintään 5 %

Jo joka toinen läntisessä Euroopassa tuotettu uusi auto on varustettu start-stop-järjestelmällä. Toiminto on vakiona jo monissa automalleissa aina edullisista pikkuautoista premium-luokan autoihin.

Start-stop-järjestelmä vähentää polttoaineen kulutusta ja siten hiilidioksidipäästöjä 5–8 prosentilla. Ruuhka-aikoina kaupunkiajossa todellinen säästöpotentiaali on jopa suurempi.

4. Hybridimoottori vähentää polttoaineen kulutusta jopa 60 %

Hybridijärjestelmien avulla kuljettajat voivat vähentää polttoaineen kulutusta 15–25 prosentilla. Nykyään monet autonvalmistajat tarjoavat hybriditekniikkaa varsin edullisesti; toisinaan hybridin saa jopa vastaavan dieselauton hinnalla.

Ladattavat hybridit maksavat tällä hetkellä huomattavasti enemmän. Toisaalta ne voivat vähentää polttoainekustannuksia jopa 90 prosentilla, mikäli käyttäjät muistavat ladata autonsa säännöllisesti. Ladattava hybridi on erityisen suositeltava eritoten keskisuurten autojen luokassa sekä, sähköisissä katumaastureissa ja urheiluautoissa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

5. Rullaustoiminto vähentää polttoaineen kulutusta 10 %

Start-stop-rullaustoiminto mahdollistaa, että polttomoottorilla varustetut autot voivat kulkea pitkiä matkoja ilman, että niistä syntyy päästöjä tai melua.

Teknologia pysäyttää moottorin kuljettajan huomaamatta aina kun ajoneuvo pystyy säilyttämään nopeutensa ainoastaan rullaamalla – esimerkiksi loivassa alamäessä. Moottori käynnistyy välittömästi uudelleen heti, kun kuljettaja painaa kaasu- tai jarrukytkintä.

6. Ennakoiva navigointi optimoi auton toiminnot reittiin nähden

Ennakoiva navigointi nivoo karttatiedot ajoneuvon voimansiirtojärjestelmään. Toiminto säästää polttoainetta jopa 15 prosentilla. Moottorin ohjausjärjestelmä ennakoi tulevaa reittiä ja tekee dynaamisia laskelmia siitä, kuinka paljon voimaa moottori tarvitsee.

Esimerkiksi kun navigointiohjelmisto huomaa, että sillä hetkellä ajettava kahden kilometrin alaspäin viettävä tieosuus johtaa taajama-alueelle, se voi kytkeä rullaustoiminnon tai tuottaa lisää tehoa sähköllä ajamisen tarpeisiin. 

7. Mukautuva vakionopeudensäädin vähentää polttoaineen kulutusta jopa 5 %

Mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) helpottaa kuljettajan elämää säilyttämällä määritellyn nopeuden sekä säilyttämällä turvallisen välimatkan edessä oleviin autoihin. Tutka-anturit valvovat liikennettä ja säätävät nopeutta sen mukaan.

Nykyään ACC:n saa lisävarusteena myös moniin kompaktiluokan autoihin. Pitämällä nopeuden tasaisena ja varmistamalla, että moottori toimii aina tehokkaimmalla mahdollisella tavalla, järjestelmä säästää jopa viisi prosenttia polttoainetta todellisissa ajo-olosuhteissa.

8. Vaihtoehtoiset voimanlähteet maakaasu voi maksaa itsensä takaisin jo 7 000 km jälkeen

Paineistettua maakaasua voimanlähteenä käyttävät CNG-autot alkavat olla kuluttajalle jo esimerkiksi Saksassa todellinen vaihtoehto. Maakaasu on peräti 50 prosenttia halvempaa kuin bensiini ja maakaasulla käyvä moottori tuottaa myös 25 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä bensiinimoottoriin verrattuna.

Boschin maakaasujärjestelmä käynnistyy myös kylmänä, minkä ansiosta asiakkaat voivat käytännössä aina ajaa mahdollisimman edullisesti. Muut järjestelmät joutuvat käyttämään kallista bensiiniä auton käynnistysvaiheessa, kun moottori ei ole vielä lämmin.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.