Navigaattori ei riitä robottiautolle – tässä syy!

21.07.2015 | TL-verkkotoimitus
Navigaattori ei riitä robottiautolle – tässä syy!

Automatisoituun ajamiseen tarkoitetut kartat ja nykyisten navigointijärjestelmien kartat eroavat toisistaan.

Ensinnäkin automatisoituun ajamisen tarkoitettujen karttojen tarkkuus on merkittävästi korkeampi kuin nykyisten karttojen, sillä niiltä vaaditaan tarkkuutta desimetrin tasolla, kertoo Bosch.

Toiseksi automatisoitua ajamista varten tehty karttamateriaali sisältää useita eri tasoja. Ensimmäinen taso eli perinteinen perusnavigointitaso laskee reitin paikasta A paikkaan B.

Paikallistamistaso taas käyttää saksalaisfirman mukaan sen uudenlaista asemointikonseptia, joka antaa erittäin tarkkaa kartta-aineistoa. Tätä materiaalia automatisoitu ajoneuvo käyttää laskeakseen sijaintinsa ajoradalla. Voidakseen tehdä tämän ajoneuvo vertaa havaitsemaansa ympäristöä vastaavaan asemointitason antamaan tietoon. Näin ajoneuvo pystyy määrittelemään täsmällisesti sijaintinsa tiellä ja sen ympäristössä.

Suunnittelutaso sen sijaan sisältää muun muassa kaistamerkintöjen, liikennemerkkien ja nopeusrajoitusten tyyppistä tietoa sekä 3D-informaatiota tien geometriasta mutkat ja mäet mukaan lukien. Tämän erittäin yksityiskohtaisen ajorataan liittyvän informaation avulla automatisoitu ajoneuvo voi päättää esimerkiksi sen, milloin ja miten se vaihtaa kaistaa.

Automatisoidun ajamisen turvallisuus ja mukavuus perustuvat oleellisesti ajantasaiseen karttatietoon. Esimerkiksi tieto muuttuneista nopeusrajoituksista täytyy olla käytössä välittömästi. Vain siten ajoneuvot voivat valita parhaan ennakoivan ajotavan.

Uusi yhteistyö

Bosch ja hollantilainen karttojen kehittäjä TomTom aloittavat automatisoituun ajamiseen liittyvien karttojen kehittämisen.  TomTom toimittaa tarvittavat kartat, ja Bosch määrittää tarpeet, jotka näiden karttojen on täytettävä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

TomTomin kartat ovat jo tällä hetkellä Boschin käytössä, kun yhtiö testaa automatisoitua ajamista tietyillä julkisilla teillä Saksassa ja Yhdysvalloissa.

Uuden yhteistyön aluksi kehitetään uudet kartat Saksan moottoriteistä, ja työn valmistuttua samanlaisia karttoja ryhdytään tekemään myös Euroopan muista osista ja Pohjois-Amerikasta.

”Erittäin tarkat kartat ovat edellytys sille, että automatisoitu ajaminen on mahdollista moottoriteillä vuodesta 2020 alkaen”, sanoo Boschin johtoryhmän jäsen Dirk Hoheisel tiedotteessa.

Täysi työ on jo käynnissä.

”Teemme uudet erittäin tarkat kartat pitkälle vietyä automatisoitua ajamista varten Saksan kaikista moottoriteistä ja niihin verrattavista teistä vuoden 2015 loppuun mennessä”, kertoo puolestaan johtaja Jan Maarten de Vries TomTomilta.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.